Prosvetni glasnik

630

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА О СТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОЛА

Из Аритметике . . елабих 10 а ваљаних 11 „ Ераснописа „ 12 „ „ 9 „ Геометр. дртања „ 11 „ „ 11 „ Слободор. цртања „ 11 „ „ 9 „ Гимнастике „ 5 „ „ 4 У III разред уписало ее 20, а евршило 19 ученика годину. Међу њима било је : Из Науке хришћанске слабих 0 а ваљаних 17 „ Српског језика „ 3 „ „ 12 „ Немачког језика „ 5 „ „ 5 „ Геограоије „ 0 „ „ 16

„ Аритметике „ 1 „ Воологије „ 0 „ „ Физике „ 5 „ „ Историје Орба „ 0 „ « Геометр. цртања „ 1 „ „ Цртања слоб. руком „ 1 ,, „ Гимнастике „ 0 „

V) П

18 11 3 17 7 6 9

II У параћинекој нижој гимназији предмети још нису подељени међу наставнике у заокругљеним групама. То ће тек бити могуће пошто се 1У разред уетанови и поетави још који наставник. Но ипак су се наставници трудили да поред свију тешкоћа, које им слабише наставу, испуне по школу корисна потраживања друге тачке упутства. III. И ако неки наставници ниеу у почетку школске године напиеали програме својих предавања, што нису знали колико ће се због оскудице у училима, при којој партији свога предмета задржавати, они су ипак прешли еву садржину својих предмета, иридржавајући се у продужењу евојих предавања, послатих им нарочитих наставних ирограма. 0 овим програмима прибележио сам еледеће примедбе од етране насгавника. Г. катихета је мњења да се Катихизис из школе еа свим изостави због своје апстрактне садржине, и вели да за морал и друге хришћанске врлине има нужне поуке у причама старога и новога завета. Обредоеловље да се раздели на III и IV разред. — Уз нриче старога и новога завета да иде и библијска геограФија.

За изучавање новозаветних прича препоручује књигу покојног епископа Гаврила, пошто у њој има и моралне поуке. Примењивао је наставни програм и вели да се Еатихизис за годину дана не може да проучи како треба. Наставник за српски језик применио је потпуно наставни нрограм. Иначе држи да би научно градиво по разредима ваљало онако раепоредити, као гато је наведено код јагодинске ниже гимназије. Наставник за српеку историју мислидаје програм за ту дисциплину сувише проетран. Оеећао је потребу карата. Наставник за геограФИЈу нрименио је наетавни програм у I разреду, но није прешао додатак, за који вели да је сувишан. У другом разреду такође је применио наетавни програм коме би, по Ннтовом ваљало још додати политички део Европе, а нарочито Србије. У III разреду предавао је по сонственом програму политичку геогра®ију свију делова. Служили се ученици књигом Еарићевом у I и II разреду, а Драгашевићевом у III разреду. Наставник за аритметику извршио је наставни програм у I разреду. Но усмено рачунање мало је се радило. Било је потребе радити пиемено, пошто многи ученици не знадоше читати бројеве. Насгавник је мњења да ее рачунање о рентама и др. пренесе у IV разред. У I разреду имали су ученици рачунице Мијаиловићеву, уосгалим Мочникову. Наставник за познавање човека извршио је програм колико је могуће било. Највише је сметало што нема учила, и што ученици нису имали књига. Он им је с тога диктирао до 6 писаних табака, а Петровићева књига етигла је доцкан. Служио се њоме и својим диктатом по Панчићу, Дрногорцу и другим. IV. Горе је наведено да нредмети нису у заокругљеним групама подељени међу наетавнике, овде се додаје да садања подела не одговара ни стручној спреми наставника. Г. Станишић је филолог , а предаје аритметику, геограФију и познавање човека. Г. Гадуловић изучавао је Физику и математичке науке, а поред Физике предаје још зоологију, ботанику и немачки језик. А и у броју наставни-