Prosvetni glasnik
ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ
чких часова има велике разлике. Има их између 16 и 25. По заступника директора врло је теретно поред 16 школских часова, вршити још и административне послове. V. Дисциплина и ред у овом заводу исти је као и по другим, и управљен је као и тамо на то да се ученици оелободе својих рђавих својстава, као упорности, непослушности, нереда — ногрешака, које су плодови лошег реда и васпитања код куће. Тих немили.ч појава највише има у I разреду. У опште пак узевши, ученичко је понашање према наставницима добро. Казније било 81, понајвише због немира. — Ученички задаци, цртежи књиге, чисте су и добро одржати ; исто су тако добро и чисго одржате карте, цртежи и осгало од школски учила на зиду. — Они ученици који имају лепога гласа поје у цркви. VI. Овај завод врло је оскудан у наставним средсгвима. Ва наставу из Физике нема ни једне справе. За објашњење предавања из познавања човека, исто тако нема нотребних учила, а што од ге грашских карата, зоолошких и ботаничких елика, прегледалица за цртање има, ваља допунити. Књижница је исго тако оскудна. По свим 1ранама науке треба да се донуни делима, која ће послужити наставницима и ученицима. А за оно мало књига што има у ивом заводу, опет нема довољног склоништа, доета великог ормана, но леже по асталима. УН. Школски дневници , унисни протокол са ученичким белешкама, инвентари, у потпуном су реду, а и библи тека уређена је по пропису. Школски намештај — клупе, табле катедре у добром су стању. То се може казати и о намештају у соби директоровој и проФесорској; само ваљало би га увећати којим орманом за оставу учила и протокола и других докумената. Нове клупе грађене по опису у једној свесци Просветног Г-ласника ни из далека нису наллк на модел који сам видио у министаретву просвете и у пожаревачкој нижој гимназији, и ни у чему не испуњују оно, што се њима хтело да постигне. Део на коме ученик седи одвојен је сн свим од дела на коме пише или чита, клупа дакле не утиче на право еедење учениково. Без врло опширног цр-
О СТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОЛА 631
тежа или модела, ретко ће који столар моћи саставити речену клупу просто по опиеу или датим мерама. Новац што је на грађење таких клупа утрошен у Свилајинцу и овде нросто је бачен. Зградг! у којој је параћинска нижа гимназија, по евојој удобноети за школу и за здравље ученика, много је испод смедеревске зграде за коју еам напред рекао да за школу није. У смедеревске зграде бар је горњи спрат сув. То се пак не може да каже за еве проеторе приземне параћинске зграде. 'Ги су простори тескобни и ниски, а нису сви ни довољно осветљени. Има их толико да се једва сместити могу три разреда, директорова и проФесорска канцеларија. Ни један простор својом величином не одговара намењеној цељи. Соба првог разреда никако не даје удобна простора за школски рад и кретање 50 ученика, којих је ове године било. Исто је тако просторно неудесан II разред за 34 овогод. ученика, а није удеснији ни трећи разред за 20 ученика. Соба III разреда која је некад била кујна, нема дашчаног патоса, рђаво је осветљена, па уз то но зидовима обојена угаситом бојом. Прозори су у ње тако рђаво размештени, да ученици у стражњим клупама, у нејасне дане, једва гато виде. Рђави прозори и рђава врата еамо увећавају немили утисак ове зграде, за коју се пуним правом казати може, да је легло за разне телесне болести , које ће пратити кроз цео живот поједине чланове млађаног нараштаја, који у њој траже умног здравља. Никако није боља ни она грађевина који мисли општина параћинска да одреди за смештај IV разреда, идуће школске године. Иста општина као да врло слабо цени здравље дечије. Она иначе не би женску школу основну сместила у грађевину којаје својом тескобом много опаснија по здравље но гимназијека зграда. Заслужно би и похвално дело учиниле, како оппггина праћинска тако и смедеревека, кад би садање школске зграде затвориле, а зидање нових, пространих и удобних одмах отпочеле. Обе општине имају довољно средстава на то. Настави је у овом заводу много сметала неуредност параћинског књижара, јер се није био постарао да у своје време има довољан број школ-