Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТ А ЈИ Ш10ЛС1.ИХ ИАДЗОГНИ много предмета за једног наетавника. С тога је за крушевачку гимназију нотребан наставник који би био у стању нризшти веке од ових дисцинлина. V. Одговара на нева иитања у 3. тачци упутства, има по већоЈ чести већ у горњем делу извештаја о крушевачкој гимназији. VI. По казивању г. директора, нонашање ученика у шкоди, међу собом и нрема наставницима било је нристојпо ; није имало ни једне веће погрешке, која би произвела сумњу о дисцинлини и реду, и бацила хрђаву светлост на завод. То нотврђују и нека г.г. наставници односно понашања ученика у школи. На нонашање неких ученика ван школе желелп би строжијег надзора. Ученичке учебнике , задатке , хербарије , радове и цртеже, нашао С:!М у повољном реду и чистоћи. Иохвалу заслужује уредност у изради и једнообразност у ФОртату геометријских цртања. Изузев неколико немарних , ученици овог завода тачно долазе на часове и вољно врше овоје ученичке дужности VII. Збирка физичких и хемијских анарата у крушевачкој нижој гимназији прилична је. Према збиркама неких других завода , може се назвати богатом. Ноипакје треба у многоме иопунити ради успешног извршења наставног нрограма. Физичке N справе добро су очуване само електрична махиница тражи оправке у јастучићима што тару стаклену плочу. По Физичке снраве биће корисно ако се не оставе у соби иоред хемијеког кабинета. За еада су физички и хемијски кабинетједан до другог; врата их спајају. Хемијска збирка потребује набавку нових препарата и реагенса , лрема наставном програму и обновку у ретортама, нехарима, епруветама, цевима и другим судовима. До сад је служила ирва набавка. Понуну потребује и збирка карата за географију. Исто тако ваља за овај завод набавити атласе и цртеже за разне диециилине ; еистематичке прегледалице за разно слободноручно цртање ; нланиметријске и стереометријске моделе за геометријско и слободно цртање еа ирироде. Што од ових учила у овом заводу већ има , није целина какву тражи усаешна настава. Ењижница евојом С !.држином овде као и по другим заводима, не одговара потребама ученика и

\ О СТАЊУ СРЕДЊИХ ПП;ОЛА 637 наставникау- И у њој има оних споредних књига, које нижу број у инвентару, а слабо дају користи настави. За књижницу ваља набавити дела о физици, хемији, нриродној историји, геограФији и математици. Од ових струка ни једна није застунљена каквим новим употребљивим нисцем. Снисак апарата, других учила и књига начињен нрема наставним програмима показаће колико још овом заводу треба, на да наставник може са задовољством пристунити раду, а ученик неетрпљењем елушању и учењу. VIII. Сви документи, који су ми при вршењу надзорника дужности били приступни, налазе се у прописаном реду Школски намештај, како но разредима, тако и по еобама наставника, у доброч је стању. Клуна има. старијих и новијих , не давно грађених. На њима се врло мало виде трагови ученичких нерореза. Учила по зидовима, карте и зоологијске и ботаничке слике, добро су очуване и чисте. Школеко здање нарочито је грађено за школу. Оно је пространо; собе су у њему велике и видне но нису све од удесних пропорција. За полугимназију има у овом здању довољно простора, али и прилично досаде што је на доњем спрату мушка основна школа. Ово је што сам по средњим школама. које сам као надзорннк походио, нашао ваљаности и лошега. Оно што је ваљано, уватило је јаког корена и развиће се и даље ; оно што је лоше ваља што пре уклонити. Под лошим не разумем само дица, која у раду своме не корачају напред , но поглавито татету , коју науци и њеном развитку у средњим школама чини оскудица у удобном школском стану и нужним насгавним средствим I. Овакове оекудице нарочито у научним средствима , врло често најживљу вољу за рад у младог наставника пресеку и изазивљу по науку штетну устајалост и шаблонизам. У целој настави у средњим школама види се живо стремљење у напред које треба евим средствима одржавати и поткрепљавати. Оно се нарочито опажа. по оним дисциилинама , које су у нас јаче обрађиване, које у нае имају своје признате представнике , научаре и за које има ваљаних школских учебника. Но живот и нравац тих дисцинлина повлаче за собом у живом кораку и он§