Prosvetni glasnik

642

ИЗВЕШТАЈИ ШКОДСКИХ НАДЗОРНИКА

давању замењујући по каткад наетавнике београдеких гимназија. 2. Закон о ироФесорским приправницима да се измени у смислу олакшице услова, који се траже од кандидата за приправннке Ти приправници да су дужни посећивати и предавања наставника средњих школа и замен.ивати их. 3. За време летњег одмора врло млоги наставници бораве у Београду ; за то бп добро било кад би им сви кабинети Велике школе и народна библиотека били за то време отворени. 4. За лично усавршавање наставника природних наука и за образовање њихове проматрачке епособ ности било би врло корисно , кад би они пратили проФесоре јестаственице из Велике школе у њиховим

I ескурзијама по Србији. Од таких проФесорских екскурзи.ја било би млого веће асне него ли од ђачких које су до сад уобичајене биле. У њима би се наставници могли припремити за еамостална проматрања у својим околинама, што би им требало олакшати ставив у буџет једну извесну суму и за њихове екскурзије. Захвал >ују11И се Вами и Главном Просветном Сарету на указаној ми почасти и поверењу остајем. 14. Јула 1882 у Веограду Ваш понизни ј Ј ован ЈК ујовић СУ1ГЛЕНТ ВЕЛИКК ШКОЛЕ

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА О ИСПИТИМА У ОСНОВНИМ ШКО.ЛАМА за 1881—82. школску годину.

ИЗВЕШТАЈ Г. Михаила М. Банића, професора, о стању основних школа у срезовима: хомољеком , звишком, голубачком и рамском у округу пожаревачком. Госиодину Министру иросвете и црквених аослова По наредби вашој од 8. Маја тек. г. ПВр. 2729 прегледао еам у времену од 30. Маја па до 25. Јуна о. г. 35 мушких и 5 женских основних школа у срезовима: хомољском, звмшком, голубачком и рамском окр. пожаревачког. Нисам прегледао изваричку, јошаничку и јасиковачку у срезу химољском и нересничку школу у срезу звишком. Изваричку школу зато нисам прегледао што су деца те школе, по Вашој наредби од 1 5 аирила о. г. ПБр. 2278, а услед болести наставпика , расп\штена ; јошаничку, што је опет по наредби Вашо.ј од 3. Маја ове год. ПБр. 2743 и због слабости наставнице држан испит пре мога доласка у онај крај ; последње пак две школе не прегледах, што не пмађаху наставнике. При прегледу свију школа држао сам се упутства Вашег од 10 Маја о. г. ПБр. 27 57 и по свему свршеном послу част ми је поднети вам свој извештај. I. Што се тиче појединих наставних предмета, приметио сам да : 1. Сраски језик због вслике разлике локалног од књижевног иародног говора врло лоше напреддје. —

Читање је у многим школама испод критике, а гдеје мало боље, ту је сасвим механично, пошто наставници већином траже тачно и брзо читање, а не и разумевање онога што се чита. - Из граматике предаје се у неким разредима више него што је распоред^м прописано. Разуме се по себи да деца тиме не науче нншта више, већ се без нужде муче са свнм за њих нејасним појмовима. Врсте речи врло се тсшко распознају. Најтеже се разликују придеви од прилога Читанке треба штампати круинијим словим а и без погреш ака. 2. Рачун је много сретнији од језика ; јер могу рећи да сам са одговорима дечијим из овог предмета у скоро свакој школи најзадовољнији био. Изненађивала су ме дивна рачунања усмена и писмена. у III разреду мушке школе у В. Градишту и у мушким школама, рабровачкој, милатовачкој и голубачкој (II, III и IV разред). Била је милина слушати децу из тих школа, како врло комбиноване задатке у часу на памет разрешавају. Приметио сам да наставници врло радо обилазе распоред и у настави овога предмета, радећи са I разредом и до 100, са другим до 1000, а са III од 1000 на даље без икаквих граница И гдегод се овако рађаше рачунање беше куд и камо назадније, но у школама, које се држаху прописаног распореда. 3. Наука ХришКанска се је у врло мало школа предавала као што треба. Већнна је наставтшка пре давала овај предмет мсханички и деца се упознавала