Prosvetni glasnik

643

само са чудесима, а не обраћаше се никакоа пажња на морални садржај и вредност ове науке. 4. Познавање домовине и света такође је лоше предавано. Неки су наставници показивали деци само школу, а неки су се и мало даље пружали. Да би се бољи успех у овом предмету постигао, треба упутством много тачније обележити грађу, која треба да се обради и израдити подесну ручну кљигу за домовину. 5. Црквено-словенски језик најслабије задољава у II разреду. На сваки начин ваља овај језик из овог разреда избацити, па га оставити само у III и IV разреду. Ручна књига има врло много погрешака. које ни многи наставници не умеју да исправе, с тога је ваља прештампати и то сву са крупнијим словима. 6. Наука о ирироди предавана је опет сасвим разнолико. Врло мчло наставника нађох, који оваЈ предмет предаваше као што треба. А већипа од н,их просто и сама не знађаше како да наставни материјал овога предмета обради. Да се постигне повол.нији успех из природе, нужно ће бити да се неке партије пренесу у IV разр. пошто је у њему мање наставних вредмета, но у III. 7. Поука о чувању здравља ваља, као засебан предмет, да има подесну ручну књигу. Овако пак сваки наставник предаје о чувању здравља по своме нахођењу. 8. Ср пска историја предавана је већином по књизи и механачки Приметио сам да се већина наставника бави радије и више са старијом српском историјом а мање са оном из новијега доба. И овај предмет треба да има бољу ручну књигу и наредити ваља да се предаје у свези са земљописом. 9. Историја света предаје се, с малом раздиком, као и српска. 10. Земљоаис се предаЈе већином без мапе. Ово не баш с тога, што не беше мапа, но што неким наставницима беше сигурно згодније да и овде увуку механизам. 11. Телесно вежбање предаје се како где, а на неким местима и никако 12. Црквено аевање у оним школама, у којима су већином наставнице, не може ни да напредује јер га и саме не знају, а на.родно аевање због рђавог говора. 13. Жекски радови предају се по пропису. Највише ми се допадоше женски радови, и по изради и по чистоћи, у III и IV разреду женске школе великоградиштанске. Да настава у основним школама стално напредује налазим, судећи по свему ономе што сам, прегледајући школе, приметио да треба треба расиоред од 1871 год. предругојачити, пошто у њему нема по-

ступности, а III је разред тако оптерећен, да нам никако, док је тај распоред у снази, не треба да је криво, што је успех у том разреду најнеповољнији био и што ће то све и даље тако бивати. II. С наставним средствима много се пати. Јер има школа, које нешто од тих средстава имаЈу, док има и таквих, за које се може рећи да немају ништа; а врло је мали број оних школа, које имаЈу баш све што им треба. Но кад се погледа на места и околину, у којима су ове школе, онда се може рећи, да оне имају још и много III. Прегледајући одређене ми школе уверио сам се, да закон о платама учитеља и опај о надзиравању школа учинише по наставу много. 0 оаоме ме убеђује то, што наилажах и на такве наставнике, који при пређашњим приликама не би можда ништа урадили, а који се сада с највећом заузимљивошћу уче и труде, тражећи при овоме помоћи од оближњих бољих наставника. И кад би надзор био сталан и распоред кад би се, као што горе споменух, прсиначио онда, нема сумње, да би и настава у основним школама коракнула још бржим и сигурнијим кораком напред. V. Дневник рада нису сви наставници водили. Водило га је само неколико, и то махом, слабијих наставника. Место дневника рада нађох код одличних и врло добрих учитеља ирограме. И заиста, кад се узме, да већи број наставника спрема дневник рада пред долазак надзорника; кад се узме у обзир велика разноликост и опширност с једне и непотпуност с друге стране, што се све опажа при вођењу дневника, а кад стоји да већина одличпих наставника не имађаше дневника, већ програме, онда право да кажем, да су ти програми куд и камо бољи но дневници. И заиста што ови дневници не одговарају намењеној цељи, и што их је, тако разнолике и опширне, врло тешко за време, с којим надзорник располаже, добро прегледати, моје би скромно мњење било, да се на место дневника израђују програми предмета, па ове надзорник при испитивању при руци да има, њих да прегледа и исправља. Наставници који не имађаху ни дневник рада, ни програм правдаше се на разне начине Тако се једни правдаху неуредним долажењем деце у школу, други — множином деце, — трећи — својим домаћим неариликима и т. д. Дневну арозивницу имадоше сви, а саисак каштиг а немадоше само 5 — 6 наставника. Само што су изрицане махом за дечије несташлуке, па где где и за неучење. Списак књигп и саис ак школских ствари имали су сви иаставници, које сам походио Оамо што су 81*