Prosvetni glasnik

664

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА О ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

обзира. Али не само ради олакшице учител>у, него и у интересу напрстка ђччк па треба у ночетку нове школске године додати још поједнога учитеља свугде где Је ове год^не радио у два разреда с више од 50 ђака један учитељ. А таквих је случајева било само у мојем ревизијском кругу па два места, на име: у I и II разр. женске школе у Палилулп и у I и II р. женске школе на Сави. И прошле школске годипе као ревизор основних школа у округу београдском предложио сам, а и сад нопављам, дасеукинс она парсдба, ио којој учитсљи морају водити дневник предавања својега и списак кажњених ученика. Разлог ми је, што се не може од страпе ревизора ни на који начнн контроловати, да ли је дотични учитељ доиста предавао и кажњивао преко године онако, како је у реченим књигама забележио. Шта више не може се дознати поузд: ; но ни да ли је тај дневпик и списак од почетка школске године вођен или је тек пред испит написан. А по мојем мишљеау не треба никако ни да буде наредаба, чије се извршење не може како вал.а с надлежне стране контроловати. Још ћу и овом приликом напоменути, како је већ крајње време, да се озбиљно ревидује садањи распоред предмета за основне школе, који нагомилавши без неопходне потребе много предмета јако терети и учитеље и ђаке нарочито у трећем разреду. Ма да су стручна лица у првом реду позвана да изреку свој суд о поменутом распореду, опет неће бити с горега ако и ја кажем свој назор, по ком би ее он редуковао тако, да се у ннпредак предаје: У I разр. — 1. Молитва Господња. — 2. Вежбање у говору читању и писању. Разликовање самоглаених и сугласних 3. Вежбање у усменом и писменом рачуну у сва четири проста вида (до 20). 4. Одговарање на вечерњ.и и јутрењи. У II разр. — 1, Св. историја новога завета. — 2. Читање и ве гбање у лепом писању. Разликовање именица и глагола. — 3. Рачун усмеи и писмен у сва четири проста вида (до 100). Познаван.е мера н новца. — 4. Разумевање мапе. Познавање вароши или среза и суседпих срезова и опис знатнијих историјских догађаја и личности у њима. Опис важнијих домаћих животиња, биљака и миперала (из сва три царства до 20 екс.). - 5. Одговарање на служби. У III раз. — 1. О правој вери. — 2. Читање и вежбање у брзом писању. Разликовање свих врста речи. Разлнкован.е родова, бројева и лица. — 3. Вежбање у читању на цркв. језику. — 4. Рачун у сва четири проста впда са задацима из жпвота. — 5. ГеограФија краљевпие Србије и опис зиатнијих историјских догађаја и личности у њој Опис важнијих

отачаствених животиња, биљака и минерала из сва три царства до 100 екс. — 6. Херувика и причасно. У IV разр. - I О добром владању и хришћанском падању. — 2. Вежбање у читању старога правописа и у правилном лепом и брзом писању и преписиван.у. Рнзлико1;ање главнијих именских и глаголскнх облика. Разликовање главних и споредних речи и речепица. Вежбање у употреби правописних знакова. — 3. Чптање на цркв. језику. — 4. Рачун простим правглом тројнпм и десетнпм разломцима (с два децимала) — 5. ГеограФија свију области. у којима Србп живе, и историја српскога народа. — 6. Нојање недељних и празничних тропара. — 7. Вежбање у цртању. На завршетку овога нзвештаја својега не могу пропустити, а да пе захвалим госнодину Министру на поверењу, којим ме је изволео одликовати. одредивши ме за извршника једпога тако цењеног иосла. 14. Јула 1882 год. У Београду. извизор оси. швола у вар. Београду за1881-2. школ. год. ЈК. Ј 1оповић, ироф. београд. гимназије«. V ИЗВЕШТАЈ г. др-а Марка Лека^ професора, о београдском оеновним шкодама „Господину министру иросвете и цркв. иослова, Писмом г. министра од 10. Јуна 1N82 ПБр. 3271. наређено ми је да као овогодишњи надзорнпк прегледам пеколико београдеких основиих школа и то оне које је г. В. Карић проФесор београдске гимназије имао да прегледа, но није због слабости доспео. Према томе мени су у део пале мушке и женске основне школе код Саборне цркве, о којима част ми је, по припослатом ми упутству, поднети под 1 приложени специјални извештај а у следећем усуђујем се напоменути неколико опгатих примедаба о предавању појединих наставних предмета. Сви предмети прописани распоредом од 17. Септембра 187!. предавани су са више или мање задовољавајућим успехом. По најслабији уснсх показао се у телесном вежбању и црквеном певању. За телесно вежбан^е нема ни у мушкој ни у женској основној школи удесних локала, радс без икаквих гимнастичк.их справа, и авлије су при том калдрмисане тако да деца не смеју ни слободно трчати а где лп да се у скакању вежбају. Певање је сасвим монотоно н управо несносно, те према томе нс придоноси ни у колико намењеној цељи,