Prosvetni glasnik

с учитељских предавава у неготину

193

даљег излагања писати одговоре у главном, а не у потпуним реченицама. Сад ћу питати ученике како је кад стајала књига према етолу; упитаии ће ученици одговарати а ја ћу на табли пиеати у главном њихове одговоре: на столу, над столом, више стола, изнад стола, под столом, испод стола. Како ћу та питања подееити, види ее из овога што сад долази. Како је стајала књига дрема столу ирви пут? — На сголу. — Други нут? — Над столом, више стола, изнад етола. — Па после? — Иод столом, исаод етола. Кад бих казала : књига је . . . столу, или: књига је . . . столом, да ли бисте знали ви, како стоји књига према столу? — Не бисмо знали. — А кад кажем: књига је на столу или књига иод столом, знате ли онда како стоји књига нрема етолу? — Внамо. — Написаћу на великој табли: књига је . . .столу, књига је ... столом, књига је на столу, књига је под столом. Итд. Које нам речи овде баш казују како стоји књига према етолу? — На , над, изнад , више, аод, исиод. Ја ћу све ове речи да подвучем да их боље видите и упамтите. — Шта нам казују ове подвучене речи? — Казују нам како стоји књига црема столу. — Изговори све те речи! Ја сам могла да вас питам, на ком месту стоји књига, па бисте ви опет онако одговорили као и мало час. Кад је то тако, онда ове нодвучене речи на табли казују нам како етоји књига према столу или место њено. — Шта нам казују ове подвучене речи на табли ? — Казују нам како стоји књига ирема столу или место њено. Кажи ти то! Та! . Ти! . . Изговори све те речи! . . (Сад ћу узети иескаоницу и метнућу је на књигу). — Како етоји пеекаоница према књизи?

— На књизи. — А сад ? — Исчод књиге. Како се може то и другојачије казати ? — Под књигом. — (Држаћу пеекаоницу у руци над књигом). — Како етоји сада? — Над књпгом, кзнад књиге, више књиге. (Ставићу нескаоницу поред књиге). — Како етојиеад? — Поред књиге. —Како се може то и другојачије казати? — Близу књиге. (Ако деца не могу дати одговора на ово питање, ја ћу их другим подесним питањима довеети до тога ; и то овако: — Јели иескаоница далеко од књиге? — Није. — А је ли баш до књиге? — Није. — Па кад није далеко од књиге, онда како етоји она према књизи? — ( Близу књиге). (Отавићу сад пескаоницу до саме књиге). Како сад стоји? — До књиге. — Како се то може и другојачије казати? — Уз књигу. Како је стајала пескаоница према књизи? На књизи, исиод књиге, иод књигом, над књигом, изнад књиге, више књиге, иоредш,ши, близу књиге, до књиге, уз књигу. — Прозвани ће ученици одговарати у нотиуним реченицама, аја ћу на табли писати : на књизи, испод књиге, под књигом, над књигом, изнад књиге, више књиге, поред књиге, близу књиге, до књиге, уз шигу. Које нам речи бага показују, како етоји пескаоница према књизи? — На, иод, исиод, над, изнад, више, иоред, близу, до, уз. — Ја ћу и њих подвући. — Шта нам показују ове подвучене речи? — Казују нам како стоји пескаоница према књизи или место њено. — Кажи ти то! Ти! . . Ти! . . Изговори све те речи! (Сад ћу. узети лењир, сасгавићу га са књигом и држаћу их у руци усправљено), — Како стоји лењир према књизи ? Уз књигу. — Како се може то и друкчије казати ? — До књиге. Једно уз 25