Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ глдсник

ЛЗЛАЗИ ДВ& П7Т сваког месеца у свескама од 3 и више габака. ЦеНА је : за СрБИЈУ 12 дин., а за ЦрНУ ГоРУ, вугарску, Босну, Херцеговину, Аустро-Угарску, Румунију и Турску 15 динара на годину.

претнлата се шаље управи државне штампариЈе, а рукописи уредништву.

IX. свес«:а

У БЕОГРАДУ 15. МАЈА 1883.

година IV

УПУТСТВО

за

НАДЗОРНИКЕ ОСНОВНИХ ШКОЛА

Госиодине, Одређујем Вас да у Јуну ове године прегледате основне школе у округу у вароши Поверавајући Вам тај посао, налазим за иотребно у овом упутству изложити Вам све оно на шта ћете у свом раду имати да обратите своју пажњу. I На првом месту имате се на лицу места уверити о стању наставе у основним школама које ћете походити. Ради тога држаћете годишњи испит из иредмета, који се по старом закону о устројству основних школа од 1863. г. и по распореду од 17. Оептембра 1871. г. још предају у основној школи. Приликом самог испита обратићете пажњу, да ли се настава у опште предаје у духу иедагогике и сувремених наука; да ли знање које се задобија у основној школи иде на развитак мишљења и саморадње у ученика; да ли су предавана знања постала у истини духовна својина ученика; да није, може бити, све прибављено прекомерним напрезањем памћења, без икаквог дубљег разумевања, једино рад испита, а не да се од онога што се учи у школи осете временом благотворне последице и у потоњем животу и понашању ученика. С те тачке ћете поглавито оцењивати рад сваког наставника. У извештају, који ћете ми но свршеном послу поднети, издвојићоте све оне насгавнике, који предају наставу механички, нагонећи децу да уче на памет, од речи до речп, без икаквог разумевања, оно што је штам-

нано у ручним књигама или што им они, по својој увиђавности, диктују из појединих наставних предмета. Како је настави у основној школи поглавита задаћа да васпитава, то ћете се потрудити да се уверите, да ли је наставник и с те стране схватио и вршио своју дужност. У том погледу нарочито ћете узети на ум, да ли се у ученичком понашању опажају врлине које ће им бити тако потребне у друштвеном животу, као што су: питомост и скромност, уљудност и учтивост, тачност и уредност, чистоћа и т. д. Тога ради обратићете своју нажњу на снољашње држање и изглед самих ученика, на њихове речи, на њихово одело, на књиге и задатке које раде и т. д. Разуме се по себи, да ова страна задаће школине стоји у најтешњој свези с личношћу самог наставника. За то нећете пропустити да добро узмете на око понашање и држање и самог наставника. Ако је сам насгавник такав, да не полаже много или ни мало на уљудност, тачност, уредност и питомост у свом понашању; ако он сам, у својим одноеима нрема деци, према опшгини и грађансгву, вређа најобичнија правила учтивости и лепог имена наставничког; ако намерио иде на растројство и заваду међу грађанима; ако не поштује благе и освећене обичаје народне, него их може би сваком приликом у школи, у цркви, на јавним местима и т. д. излаже неразложном и недозвољеном омаловажавању; ако му је наставничка дз'жност епоредна брига, а 43