Prosvetni glasnik

с учптељских пгедавања у неготиву

реч „домаКа' 1 ). А четврта? („Четвртаје реч животиња"). Колико има гласова у ирвој речи ? (У првој речи има четири гласа). Који су? (о, в, ц, а). К олиео у тој речи има слогова? (У првој речи има два слога). Који је први слог ? (Први је слог ов). Који је други? (Други је ца). Шта показује реч „овца" ? (Реч „овца" показује име). Како се зову речи које показују име ? (Речи које показују име зову се именице). Понови! Ти ! Која је друга реч ? (Друга је реч „је"). Кожко у њој има гласова ? (У њој има два гласа). Који су ? (ј, е). Колико у њој има слогова? (Један слог). Која је трећа реч? (Трећа реч јесте: „домапа"). Колико у њој има гласова ? (У њој има шест гласова). Који су? (д, о, м, а, ћ, а). Колико има слогова ? (Ологова има три). Који су ? (до-ма-Ка). Која је четврта реч ? (Четврта је реч: „животиња). Колико у тој речи имагласова? (У речи „животиња" има осам гласова). Којису? (Гласови су ово : ж, и, в, о, т, и, њ, а). Колико има слогова ? (Има четири слога). Који је први слог ? (Први је слог жи). Који је други? Трећи? Четврти ? Сад пазите даље. Шта ми добијамо од овце ? (Од овце добијамо млеко). Шта још добијамо од овце? (Добијамо још и месо). Шта још? (Добијажо јотп и вуну). Кажи ти то исто Н! Де ти! Ти! Де сад сви кажите овако: Од овце добијамо млеко, месо и вуну. Још један пут! Де још један пут! Хајде сад напиггчте то! Али после тачке какво слово треба да се пише ? Ко зна ? (После тачке нише се велико слово). Де сад питпите! Шта си ти написао? Прочитај шта си написао Ј? („Од овце добијамо млеко, месо и вуну"). Шта је то што сте написали, К. ? (То је једна реченица). Колико у тој реченици има речи ? (У тој реченици има седам речи). Које су то речи ? Која је нрва, друга, трећа реч? (Прва је реч „од", друга „овце", трећа „добијамо"). Која је последња реч ? (Последња је реч „вуну"). Колико има гласова у првој речи ? (Два). Колико слогова ? (Један). Колико има гласова у другој, трећој речи ? Колико слогова? (Тако за све речи). Шта казује реч „млеко" ? (Реч „млеко" казује име). А реч „месо" ? (И та реч казује име). Па како се зову оне речи што казују имена ? (Речи што казују имена, зову се именице).

423

Шиа ми радимо са млеком ? (Млеко једемо). Де ти то исто кажи! Де ти! Де сад сви! Хајд и то напишите! Колико ту има речи ? (Две). Колико има у првој речи гласова ? Колико слогова ? Шта се прави од млека? (Од млека се арави сир). Де ти то кажи! Ти! Сви! Хајде сад и то напишите! Колико сте речи написали ? Која је прва реч, која друга, трећа ? (За тим ћу растворити сваку реч на гласове и слогове). Шта се нрави од вуне? (Од вуне се араве хаљине). Де и то напишите ! Чиме се храни овца лети ? (Лети се овца храни травом). Кажи то Н. Н! Де и то напишите! А шта овца зими једе ? (Зими једе сено и суво лишће). Колико има речи у првој реченици „лети се овца храни травом"? Колико у другој ? Прочитај све из почетка што сте написали К.! Колико сте свега реченица написали ? (Ми смо свега написали седам реченица). Је си ли и ти толико написао М. ? Е сад нађите све именице у тим реченицама, па подвуците крижуљом овако: Колико има свега именица ? (Има свега петнаест именица). Које сте именице по два пут напнсали? („Овца, млеко, вуна"). Игд. 7. МЕЊАЊЕ ИЗ ЈЕДНИНЕ У МНОЖИНУ ПИСМЕНИ РАД С 0БЗИР0М НА ГРАМАТИЧНУ СТРАНУ ПРЕДАВАЛА ј Је,ЛИСАВЕТА ЈДенићка УЧИТЕЛјКА 1. Сеатембра 1882. год. у iii разреду јкепске основпе школе у пеготппу За овај рад узела сам деци познати чланак још из I раз. Породица и дружина " на стр. 9., 10. и 11. „Ччтанчице". Пошто је овај чданак деци познат, ја им га нећу нретходно објагањавати. Приступићу одмах читању. Читаће се одељак по одељак. Цео чланак ноделила сам на пет одељака. Пошто деца прочитају један одељак, тражићу да га деца поново читају, и то реченицу по реченнцу. Тада ћу код сваке реченице застати п обрадићу је с граматичке стране. — Питаћу их: колико речи нма у реченици, које је врсте која реч (разуме се, за оне које су до сад деци познате), за тим да поједине речи искажу из једнине у множину и обратно, па за тим да тако искажу и целу реченицу. Кад то буде свршеио, тражићу да тако из-