Prosvetni glasnik
604
Што се тиче научнс и стручпе спреме наставиика у 0В031 округу у томе има разноликости ; али заузимљивост, воља и велики труд за свој позив нису изостали , те према томе мило ми је тпто се похвалпо могу изразити о већини наставиика у овом округу. Што се тиче школског памештаја н учила у томе има велике разноликости, негде има једно, негде друго а негде све. Ерајње је време да се једном уреди и то шта мора да има свака школа, па то одмах и да јој се добави. То исто вреди и за књижнице ; треба израдити снисак свију књига у којима учитељ може наћи материјала и помоћи за свој рад иа нрема том списку одмах све школе и снабдети са истим и ту набавку најбоље би било да учини само министарство, јер наређења да се школи што добави остају већином неизвршена. Мислим да ми се неће замерити што ћу на овом месту рећн коју против дневника рада и казни ученика. Колико сам могао за 8 година моје иаставничке праксе увидетн, вођење дневпика рада не донриноси бог зна како велнке користи настави. Наставннци, који с вољом свој велики позив врше, изоставили су ту досадну Формалност, на су је заменили са детаљнијим нрограмима, које почетком школске године израде и по њима се управљају илн прерађују све наставне предмете у предавањима. Најпосле вођење дневника рада има смисла н потребе прве године наставниковог рада, па тај деевник рада. може им служити као нутовођа за доцније, разуме се, чинећи измене ц допуне, али водити га сваке године баш нема никакве вредности. Списак казни још од мање је вредности. Водио сам га али од њега никакве поуке, никакве користи за ред и наставу извео нисам. Бистро око наставничко боље води рачуна о реду у школи него записивање Ако је наставник невешт и нерадан, њему треба само да записује казне, јер живи природни дух дечији тражи хране , а је ли наставник вешт п вредан, то ће ретко кад бити казни код њега. Међу тнм редкостће бити наћи списак казни савесно истински вођен, па кад је то тако, мислим, да би то требало са свим изоставити ; јер данасје мали број оних назови учитеља, који су лиФеровани са свију страна и са свакојаком или бољерећи никаквсм спремом наставничком : данашњи су наставници (са малим изузетком) спремни, савесни, вољни, заузимљиви и сасвим преданн своме великом позиву ; на кад је све то тако, онда их не треба морити са тим ненотребним Формалностима. 0 упису ђака у књигу уиисницу имам толико приметити, да би добро било најдаље 1. Септембра ученике у исту записати у присуству школског одбора са нротивноддисом истога, .јер овако се, на сваки на-
чин, и са тиме чине злоупотребе, као што сам имао прилике да видим. По што су новим законом об\хваћене многе прилике о којима би се но досадашњем имало говорити, то ћу изоставитп и само ћу овде напоменути да је од неоцењиве користи за наставу да се заведе стални стручни надзор, јер бп на тај начин тај надзорнпк (окружни) могао одмах у почетку године походити школе и невеште учитеље уиутити, и тако од времена на време обнлазити школе у своме округу, нрема потреби, неку чешће неку ређе , и тако чешће невеште настаинике упућиватн а немарне и нерадне подсгрекавати на рад. Сад ми остаје још да речем коју о методи предавања поједиеих предмета. Метод иојединих предмета и успех из истих стоји у правој сразмери са вољом и спремом наставника, али свакојако пријатно ми је, што могу рећи да је настава у основној шкоди врло велики наиредак учинила за последњнх неколпко година, даје знање, које се деци даје и које се приликом испита огледа, њнхова ирава својина придобијена на основу истииите рацијоналне наставе , и да .то зиање заиста иде на развнтак мишљења н саморадње у ученика. Редакје случај данас да се наиђе на школу где влада старо механичво учење; старе ручне књиге дечије истисиулису вреднн наставници из школе, и само ћете данас наћи читанку као једину ручну књигу ђачку, друго све надокнађују наставници својим радом и говором. Наука хришКанска цредаје се данас већином у изврсним моралним нричама из св. писма, објашњавају се и примењу.ју се, па то се ради чак и у I разреду поред прописаних молитава. Од примедаба ћу да се задржим због тога, што се сад већ израђују програми, за сву основну школу, којп ће извесно мане садашње исправити. Сриски језик. Не знам да ли ће у којем крају наше отаџбине имати покваренијега говора него у овом крају, где ја сам нисам могао тачно разумети разговор људи. Па кад је такав говор, може се замислити с колпким теретом мора ићи настава како у језику тако и у другим наставним нредметима ; па ипак мило ми је што н на овом месту могу похвалну реч рећи о већиии наставника у овом округу, који су толико успели да су повољан уснех постигли из науке о језику и опет прешли све нрописане наставне предмете у одређеном обиму. Рачун се готово без изузетка предаје новољно, чему је све допринела дивно удешена Рачуница, и у том је предмету постигнут ваљан успех. Нознавање домовине. Са овим предметом још се лута, а нарочито у новпм крајевима, где су људи ско-