Prosvetni glasnik

738

ИЗВЕШТАЈИ ШК0ДС1ШХ НДДЗОРНИКА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

књиге за употребу и саме деце, на и оне која су већ изашла из школе, чиме је у неколико ностављен и темељ сеоским јавним књижницама. Ја мисдпм, да је крајње време, да и наше министарство просвете приступп овоме нослу. 6. Код највећег броја учитеља наишао сам на један неспосан недостатак у дисциплини, којн не само да чиии рђав утисак на сваког посетиоца испита, већ је од штете и по сам ред у школи. Овде мислим непрестано дизање руке, често с таком брзином и ђипањем с места, као да граде јуриш. По неки ђак од истине и иотрчи учитељу са дигнутом руком. Ово је иросто рђава навика , јер деца, као што сам се сам уверно, често, и не знајући нп сама уместан одговор, дижу руке као по некоме инстикту. Ово пе само да је од штете но ред, него врло ружно и изгледа, а на послетку од штетнога је утицаја и по самога ученика, којп је прозван да говори и питан. Јер ако је мало само спорији и у мишљењу и говору, он, видећи како други трче да одговоре, похита и сам, но у томе се збуни и на послетку не одговори ништа, ма да често зна саму ствар. Ја мислим, да би требало деци наредити, да се само онда јављају за одговор диза•њем руку, кад учитељ заиита , зна ли које од њих осем онога који је лично упитан о некој ствари. 7. Приметио сам на неколико места , да се учитељи не живе добро са сељанима , и кад сам ствар изближе испитао, нашао сам да узрок лежи у томе, што се они мешају у иеке општинске нослове, а на име састављају рачупе општинске, граде нека извешћа; осем тога пишу и тужбе, одговоре, тапијо итд., са чиме обично додврују интересе појединих и тако изазивају према себи непријатељства. Ја мислим да би се све ово избегло, кад би се ово нискарање учитељима најстрожије забранило. 8. Наплазио сам на учитеље, на које се родитељи дечији горко туже, што им они децу пе да бију већ. тако рећи, убијају. Због овога су на неким местима деца бежала и од школе. За то би требало обратити већу пажњу на злоупотребе у овоме погледу 9. Пошто се сврши испит, учитељи раде у школи обично врло мало или и ни мало. Но како се у неким школама испит сврши још почетком Јунаилии крајем Маја, то те школе на тај начин дангубе много. Требало би дакле и на ово боље припазити. 10. Велика је погрешка, што се учитељи, стручно не школовани, у самоме почетку постављају у забачена места и у више разредне школе. Они су и онако почетници, па добијајући уз то и три разреда, а осамљенн, иемајући нигде ни кога у близини Да их о многим стварима обавесте, упропашћују и себе и школу, иоред еве вредноће њихове. Мислим, да њих треба

слати наЈнре у вароши или у оиште у школе у којима има више учитеља. Ту добијају само једанразред, а као почетници , увек ће наћи старнјих и извеагбанијих другова, код којих ће се моћи многоме научнти. Пошто ту нробаве неко време, могу се слати ма куд , а у осамљена места нека се шаљу стручно школовани учитељи, јер су они спремљени толико, да могу п сами радити, без туђе помоћи. 11. На више места попови се жале, како учитељи пеће да иду у цркву бар празпиком. Мислим да би одношај учитеља према цркви требало боље прецизирати и то тако, да се зна, када мора ићи у цркву, и какав посао тамо да ради. У крајевима, које сам обишао као падзорник, приметио сам, да је и самоме народу непријатно туђење учитеља од цркве. То долази отуда, што је тамо и за време Турака , готово уза сваку цркву била и школа , која је и сматрана као неки саставни део њезнн, па је и учитељ стајао у много тешњем додиру са њом. 12. Мишљење, које ћу да изнесем г. мииистру у овој тачци по извесној ствари, може наићи на чуђење и жестоку опозицију, нарочито код присталица еманципације женскиња, али је свакојако крајње време, да се и код нас изнесе на тапет. Ја мислим , да би требало условити за учитељке, да се отпуштају из службе чим се удаду. Међу удатим учитељкама наишао сам на две, које су биле у велико трудне и на једну, која је на три четири недеље пред испит побацила , и од то доба једнако болешљива. Л.ако је цојмљнво , да оне у овоме стању нису кадре чинити шкоди све оие службе, коједржава има нрава и мора захтевати од наставника па и од наставница. У осталом, ово би питање бало ново само код нас. У Маџарској је оно решено преклани у смислу мога предлога, а много ранпје чини ми се и у Немачкој, а ваља да ће бити и још у којој држави. 13. У крајевима које сам иосетио , с малим изузетком, школе су све са свнм уз цркве, и готово све баш у црквеним зградама. Та близина до цркве јако смета раду школскоме, јер ту су свадбс , ту сабори, ти пратње, вашари итд. па се тих дана доиста тешко радити може, не гледајући још и на то , што се у свима овим приликама, вазда дешава н таквих призора , који деци никако не могу служити за узор. Требало би дакле гледати, да се ово отклони. На овоме месту згодно ми је да напоменем да је у Стрелцу школа у истој згради у којој и судница. Овде дакле, има и још једна неирилика за рад у школи. За то би требало одавде одмах изместити или судницу или школу. 14. Мишљења сам да се учитељима не дозволи извињавати осуства \ ченика у опште, или бар по већи