Prosvetni glasnik

780

ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРЛ СРЕДЊИХ ШКОЛА

Оеджа постат овога општег прегдеда јеете управо огледало не само овогодишњог напретка ученичког него у неколико и трудбе, заузимљивости и вештине наставничке у својему послу. За одлнчан или врло добар напредак у наукама и законито владање награђено је, по свршеним годшпњим испитима, приликом петровданске свечаности, 39 ученика и ученида, и то 35 књигама за напредак у наукама а 4 похвалним листовима за шшредак у вештинама. У награду су давате лепо повезане књиге, које је г. министар амо послао на ову дељ, а на име: „Србадија", „Отадбина", дела 'Б. Јакшића и „ Приповетке" од М. Глишића. Испити су трајали над појединим учениидма у разним предметима и разредима различно. Но срачунавпш их с једно на друго кроза све разреде кроз које дотични предмет иде, долази испитивања на појединог ученика по оволико:

Из Науке хрншћанске

• 9

минута

, Српског језика

■ ■ 127,

п

„ Немачког језика

■ • • 1В 1 / 4

п

„ Историје Срба

■ ■ • 18%

•п

„ Земљописа

•11

п

„ Рачуиа • • ■

• ■ 11

У)

„ Алгебре

• - • 21

п

„ Геометрије •

■ • • 20

п

„ Минералогије

■ • • 21

Г)

„ Хемије

. . . 9

п

„ Зоологије

• • 8

п

„ Ботанике

• • ■ 5

п

„ Познаваља човека • • • •

■ • ■ 6'/ 2

Ђ

„ Физике

■ • • 14

п

„ Геометријског цртања • •

■ • • 12

71

Течајем године добијали су учениди на свака два месеца нужне оцене по пропист 20. §. закона о устројству гимназија. Оамо из геометрије и геометријеког цртања већина ученика није добила оцену за Септембар и Октобар, из узрока тога, што су то предмети на којима се у почотку године морало проводити више часова објашњавањем саме науке пре него што би се почело пронитивање зарад давања ■ саме оцене, а по том је наставник ових иредмета отшпао на тријесто -дневно осуство ради полагања нроФесорског испита.

Д. 0 учевним предметима а) Наука хришКанска предавата је по наставном програму у сва четири разреда. Ручне књиге ученицима биле су оне програмом одређене, т. ј. нриповетке старог завета у I а ириповетке новог завета у II разреду, црквено богословље у III разреду у онсегу програма, при чему је г. вероучитељ одводио наизменце по неколико ученика о празницима раније у цркву те су у олтару пробављали све време службе божије и видљиво се упознали с оним што им се у школи на часовима предавало; у IV разреду пространији Катихизис, где се такође обухватило оно што програм бележи. Предавања довршена у I и II разреду у првој, а у III у другој половини Аирила од када су се предмети нонављали до краја године; но у IV разреду где се предавање довршило на крају Маја није могло бити понављања, сем што се на на 2—3 часа скренула пажња ученика на главније пределе ове науке објашњавајући их понова. Ученици су с доста лакосги схватили науку и не може се рећи да успех није довољан. б) Сриски језик предават је по књигама Ст. Новаковића, које су настави ове науке и намењепе и то у I разреду имали су ученици I и IV део Орпске граматике из којих су учили оно гато наставни програм за овај разред прописује. За вежбање имали су Прву Читанку. Предавање довршено 1. Маја; у II разреду по истој граматици с додатком онога гато програм захтева преко обима књиге, а читала се читанка Овет. Вуловића, предавања довршена 5. Маја; у III разреду учили су ученици из II и III дела српске граматике науку о основама и науку о облипдма и читали читанку ону из II разреда; у IV разреду предавана је српска синтакса и читала се III читанка. Предавање свршено 1. Априла. Према овако касном свршетку предавања у прва три разреда мало се што, и то од важнијих делова ове науке, могло поновити. Нарочито се наставник жали на опширност научне грађе која је програмом унета у III разред. Лани се жалио на програм гато у II разред уноси мало науке о језику, а сада му није добар програм за трећи разред. Овом мшпљењу његовом могло би имати и места у другом крају домовине нагае где у народу самоме