Prosvetni glasnik
ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈН ДИРЕКТОРА СГЕДЉИХ ШКОЛА
говор још није довољно стао на темеље закона о језику због слабог еаобраћаја и ретког додира с крајевииа где је говор изашао на врх својега развитка; али овде, где је говорни језик у народу савршенством својим раван књижевном, жалити се на опширност програма у III разреду, где се има посла са ученицима који су одрасни и који су по седам година провели у школама, тешко да може имати разлога који би био ван наставника самога. — Из овог предмета давати су домаћк и школски задатци, који су ноправљани па враћани ученицима. Ученици нису сваког часа прозивани, али су уредно добијпли двомесечне оцене. Осим поменутих књига за ученике наставник се служио при обделавању овога нредмета и облицима и синтаксом од Ђ. Даничића и са три дела Миклошићеве Vег§-1е 1 сћепс!е Сггатта1лк с1ег з1а№18сћеп бргасћеп. в) Ћемачки језик предаван је у I разреду по Вуквару Ст. В. Поповића, а из првог дела Траутове граматике наставник је исписивао на табли оно што програм за први разред одређује, одаклен су ученици нреписивали у нарочите своје књижице; то због тога пгго се штампане књиге нису могле добити; писано износи око два табака; предавање свргаено у ноловини Маја, па се по том понављало гато се могло поновити. У II разреду биле су ученицима ручне кљиге I и II део Траутове немачке граматике од Ст. Д. Поповића, где је, диктирајући, изведен кратак нреглед мењања именица јаче и слабије промене , промена личних и придевних заменица, промена помоћних глагола ћађеп, зеш иш1 тееМеп, промена једног обичног глагола јаке промене у свима облицима; предавање евргаено крајем Маја. У III разреду ручне су књиге ученицпма II и III део Траутове граматике, гдеје такође ради лакгаег прегледа писано: о претварању самогласника код јаче промене глагола, о глаголима произведеним с предмецима и где се ови одвајају или не одвајају од корене речи, о промени повратних и безличних глагола и о промени неправилних глагола; предавање довршено у половинама Априла. У IV разреду ручна књига Траутова граматика, о јакој и слабој промени именица, о промени именица с придевима, о поређењу придева и о промени безличпих , поврат-
781
них и неправилних глагола; иредавање довргаено 20. Априла. Домаћи и гаколски задатци давати су ученицима у сва четири разреда и по извргаеним исправкама враћани им. г) Познав те човека предавано је по књизи „Човечије тело и његова нега" од М. Петровића, где је наетавник изостављао и поправљао извесна места, а казивањем допуњавао опсег програма спремљеним лекцијама из I дела Панчићеве Зоологије и својих прибележака са в. гаколе о анатомији и физиологији од Докића. За видљиву представу онога што казује ученицима служио се наставник: ЕскагсИ;-овом књижицом: (Не птегеп 'ГћеПе (1е8 Мепвсћеп, где има од хартије изрезан труп човечијег тела са органима у грудној и трбуганој дупљи, и са УИ-ом свеском његовом: 1)ег Ваи <1е§ тепзсћНсћеп Кбгрегз са сликама костура, мишића и осталих органа човечијега тела. Оем тога он је и цртањем појединих органа на табли оочиглеђавао ученицима своју науку, а уз то доносио им на часове волујско око, срце волујско и евињско и мозак говећи, те им показивао саставне делове ових органа наиомињући да је то тако и у човека и показујући радње тих органа. Поред свега овога донео је једном једног великог жабца те га распорио и показивао ученипима његова плућа, срце и његову радњу ширења и стезања, желудац, црева јетру ит.д. показивао им кичмену мождину, њене живце и грчење мигаића и удова услед надражаја живаца. У овоме раду помагао се и сликама коетура, мигаића дроба и чулних органа од ГЈесПега које, ма да су доцно догале, ипак су доста помогле објаснити предмет; предавања су довршена крајем Маја, па се није могло поновити ни гато је најнужније. Диктирано није николико. С обзиром на велики број ученика који етупају у I разред, где се ова наука предаје, који ће број бивати све већи услед увоћења закона о гаестогогодигањој обавезној настави, и с обзиром на недораслост ове деце, којој, да ее објасни све оно гато програм у овај разред ставља, треба много времена, има основног разлога изјава овог наставника: да се овоме предмету уступи јога један час, те да буду свега три недељно. Што је поред овако озбил.не трудбе наставникове пало 14 слабих оцена из овог предмета у општем резултату, томе ће, по свој при-