Prosvetni glasnik
аЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА
890
учптељи IV р. мушке школе у Алексипцу и Бањи. | Напред сам казао да историју предају као што ваља само Јчитељи који су свршили учитељску школу, Ово важи и за познавање света и домонине. У слокенском читању најбољи је успех постигао учитељ браљински, а у гимнастици ћићевачки. Најлеише појање чуо сам у III. р. мушке школе алексиначке Јако исправљају погрешке наставничке и богате знањем предавања која су досле држана учитељима за време школских Ферија. Тога ради ваљало би та предавања нрнређиватп на више места и на њих позпнати не само слабе и привремене учитеље, него и сталне с добрим оцеиама а од времена па време и врло добре, јер се праметило да баш и одлични хоће да поиусте у нечем, ши да нису низнали сувремено стање гдекоје науке коју предају, као што је случај са српском граматшгом, коју не знају добро ни некадањи питомци учитељске школе. Добро би било, кад би се за време тих предавања давали часови и из певања. Онда би се у свим школама после неколико година чуле несме, које се буду певале, на један глас, а не као сад свакојако и понајвише накарађено. У свим кљпжницама школским има 1 Ј99 дела, а колико у свакоЈ посебице, то севиди и.з прплога под Б. Сви учитељи, осим врмџанског, постуиили су по вашем распису од 20. Августа пр. год. ПБр. 5975. У Бањи и Ражњу остале су раздвојене књижнице мушких ц женских школа. У Алексинцу води сам управитељ и списак учила и намештаја, а то нпје за њ најпрпјатније. У књижницама је врло мало књига потребннх учитељима за њихно самообразовање. Ењиге су свуда неповезане и на више места поцспане оне, које се сваки дан употребљавају. Ради тога нужно би било заповедити школским одборима, да постепено исповезују све књиге, а пре свега да набаве за своје књижнице све, тито се корисно може да употреби при предавању. Нарочито и најпре ваљало би да има свака књижница књига за предавање српског језика, природних наука, поуке о чувању здравља, српске н опште историје, земљописа и оних наука, које ће се предавати у V. разреду, А чега у литератури школској нема, то ваља што пре спремати за штампу. Нужно је да се час пре преради и Стевина рачуница према новим мерама. Сва пак литература за основне школе ваља да се удеси за учитеље, не за ђаке, па да се дечији учебници, сви сем буквара и читанака, са свим исгисну из школе. Мени се чини да би ово био најбољи начин, помоћу којега би се наше основне школе могле кроз врло кратко време ослободити лењих и неспремних учитеља. Из прилога под В. видећете да паше основне школе немају ни најпотребнијих мапа, да оне управо
у томе највећу оскудицу трпе. Мени се чини да овој кубури нема оиравдања, јер, ако није могуће израдити на српском језику карата колико је потребно, оно се можемо послужити привремено туђим као алексиначки "учитељи. Школски одбор у Алексинцу набавио је за своје школе Кипертове карте и оне су врло корисно унотребљене. Јако смета учитељима неуредност ученика пм у похођењу школе. Од те незгоде патиле су највпше школе у срезу бањском. И здрави ученици веома неуредно пшли су у школу скоро свуда,самоне уЋићевцу. Свп учитељи жалплн су се на ову пеуредност ђачку пре новога закона о основзим школама, а резултат њихових протеста пајслабији је био у срезу алексиначком. У том срезу полпцајна власт гајвише је ученпка отпустпла из школе, а није нмала увек законих узрока. Још се дешавало у пстом срезу да је алексиначки општински лекар издавао о ђацима уверења по чувењу а без прегледа, и учитељи су брисали пмена ђачка из уписнпце на основу таких уверења. Од како је ступио у живот нов закон о основнпм школама, деца походе школе уредпије, јер новчане казне, које тај закон прописује, јако утичу на тврдоглавост и немарност према школи како родитеља тако и кметова. Школски одбори образовани су при свпм школама. Значајно је што се неки одборн, кад се изузму учпгељп, састављени све из самих неписмених људи. Обично је учитељ душа сваком одбору, али и од председника јако зависи сав посао одборски. Бива да неки нредседници неће да сазивљу редовно одборскеседнице и неће да извршују одлуке његове. У том су најнеуреднијц председници школских општина у Линовцу, Битошевцу, Врмџу, Брачину и Браљини. Витошевачки и врмџански одбори састајали се до мога доласка у њине школе само по један нут и нису пишта радили, а брачииски као н јошаиички и сви липовачки кметовп не извршују одборове одлуке. Председник липовачке школске општине не долазе у седпице одборске, а кмет језерски, поред тога што не врши закон (чл. 18) о основ. школама, још и наговара људе да не дају децу у школу, па и сам је своје дете извадио из ње- По неки одбори (на пример: у Брачину ц Љшовцу) мисле да могу опраштати једном изречену казну. Има прилика где су председници школских општина кажњавали новчано кметове из других села, али те казне још нису извршене, веле, с тога, што не знају начина за то. Не могу се'никако извршити новчане казне над сиротињом. Ово школски закон није предвидео. Од свпју кметова као дај;је најнеуреднији председник политичке општине рутевачке (алекси-