Prosvetni glasnik
ЗАИИСНИК ГЛАВНОГ ИРОСПЕТНОГ САВЕТА
131
а да се оне књиге бар сто комада не растури међу омладину. 5. Милана Јован'ови&а-1Јатута, Здравље и н аредак н,аше деце. — Јовановић је познат као пајбољи популаризатор медицинске струке у нас. Онаки красни чданци хигијенски, каки су изишди у „Здрављу" Јовановићевом и каки п данас излазе гдегде, растурени но нашој журнадистици, ретки су и у дадеко развнјеппјој и богатијој страној литератури. Јовановић је и добар познавадац нашега народпога живота и језика, те су му и радови пуни народнога духа. Наслов горње књижице докољпо каже о чему она говори ■— о ономе, чему без сумње треба покдонити повећу иаа;њу у нези иашега народнога живота. По томе, ми бисмо је иреиоручили за све нише разреде средњих школа, а особито за вишу женску школу. 6. Десна рука сваком газди и газдарици (шпсућарство, живипа, сточарство, вртарство, подрумарство и лекови). — Кад се сетимо како је наш економски живот домаћи још врло примитиван и на селу и у вароши а од њега све остале стране његове зависе онда је свака поука у овоме смислу добродошла. У овој су књижици прилично лено изложене поуке о свему ономе, што се у наслову обухвата. За то бисмо је препоручили за поклањање 1,ацима учитељских школа и богословије. 7. Васпитачица, ирииовсгка Фрање Хофмини. — Л.епа прииоветка познатога немачкога моралног приповодача недагошког, коју би с коришћу могле да читају ученице више јкенске школе. 8. Атлас животипски, изра, ; ен бојама. Истина је данашња Зоологија за гимназије израђена са сликама, и то доста многобројним и потиуним, али би се опет овакав колорисан атлас могао поклањати и ђацима средњих школа да га имају упоредо са својом даиашњом ручном школском књпгом. Но још би боље поднео за поклоне ђацима основних школа. Он би им служио и као очигледно средство за изучавање животиња и доцпије Зоологије и као пријатна забава у часовима одмора. У исто време потпомогао би се и нредузимач овога посла на српскоме језику. С тога бисмо препоручили министарству, да и од овога атласа сваке године бар по коју
десетину уврсти међу оне књиге које иоклања ђацима средњих и оснонних школа. 9. Робинзон Крусс. — Стара позната педагошка приповетка, али још једнако најбоља за децу и млади свет у опште, и за све ниже разреде средњих и виших разреда основних школа најбоља лектира. ()д свих осталих нонуђених дела не бисмо могли ни једно више нрепоручити министарству на откуп за намењену цел. Све су друге или одломци из већих дела, која су већ откуиљена за ту исту потребу, или иабирци махом невешти и лоше сређени — из зборника н. пр. несама Вукових (и онда је боље имати те зборнике); или су дела у опште слабе књижевне вредности, или нису за поклањање ђацима, или су рђави нреводи или слаби оригинали и по језику и но садржини и т. д. Поиуђач даје само 20 а ионегде и мање од 20 рабата. То је сигурно за то што је и он, као књижар, примио књиге с извесним рабатом од дотичних нисаца, па му не подноси да уступи већи рабат. Отуда би за министарство било боље да набавља дотична дела из прве руке, јер би добило већи рабат и потпомагало би неносредно саме писце и издаваче. Сем тога, мишљења с.мо да би држава за своју потребу могла и сама да откуни и штамна понајбоља дела наше литературе, а да не купује за толике сноје потребе, свакогодишње, сие од другога. Државу бн тако много јевтиније стало и имала би увек више ваљаних књига на расположењу, но што их може имати данас, набављајући их на овај начин. Још бисмо имали једну напомену. Ако се ово ну1,ење књига министарству не може са свим одбити, но оно остане и даље овако у практици, онда је опет боље да министарство на крају сваке године из целокунне литературе бира и наручује књиге за своју иотребу, но да их овако делимично бира из иојединих гомилаидино једиу. Јер, ма да се овакО и пробере оно што је релативно најбоље у којој гомили, опет за то не мора то да буде и све оно што је најбоље у литератури.
» 17*