Prosvetni glasnik
упутотво за иаДзорнике ОсиОвних шкода
-269
поменутог расниса од 10. Октобра нр. год. ПБр. 10729. е) Јесу ли на испиту сви учениди који су преко године колико толико уредно ишли у школу ? Ако по уписном протоколу нађете да нема неких ученика, онда ћете извидети за што их нема. Ако су то они учениди што су и преко године веома неуредни били у нохођењу школе, или су може бити само у науди назадни, а уредни у носећавању школе, ви ћете, се преко чланова школског одбора или иначе, постарати да сазнате, да таке учен;:ке није сам наставник намерно уклонио с испита. Према ономе што ту као поуздано сазнате имате се умрављати. ж) Има ли у школи много ученика који понављају разред? Има ли међу њима и таких који се више година налазе све једнако I у истом разреду? Кад наи^ете на ове последње случајеве, ви ћете постуиити онако како је пронисано мојим расписом од 20. Октобра нр. год. ПБр. 11408. Нарочито вам обраћам пажњу на она места у том распису која се односе на испитивање ученика престарелих и неспособних за даље школовање, пазећи при том поглавито па оно што је изложено у последњој тачди поменутог расписа ПБр. 11408. з) Је ли наставник предавао све прописане предмете по изданим наставним плановима, програмима и недељним распоредима часова за нижу и вишу основну школу? Ако није све и у нрописаном обиму, онда које предмете није предавао као што треба и колико треба и за што је то? и) Је ли за све наставне предмете било најпотребнијих учила? Ако није, је ли их наставник, од кога и кад тражио и зашто их није добио? Јесу ли сви учениди имали на време књига и других потребида школских ? ј) Ради ли наставник у школи где се месни говор разликује од нравилног народног и књижевног језика? Је ли у местима где више од половине деце не разуме српски говор поступљено у I разреду онако како је пронисано наредбом од 2 . Јула прошле године ПБр. 6191. (в. страну 4. „Наставних планова, програма и недељних распореда часова за нижу и вишу основну школу")? — У осталом имаћете у виду и распис од 23. Сентембра 1882 г. ПБр. 7454., који је издак с
обзиром на месне прилике у источним крајевима Орбнје. к) Да ли је наставник тачан и уредан у отправљању послова који спадају у администрацију школску, као: је ли му дневник школски уредаа и тачан, т. ј. јесу ли чисто и разговетно (мастилом, а не писаљком) исписани свеколики изостанди ђачки и јесу ли избележене тачно сваком ученику све оцене за сваки предмет, но распису који о томе постоји итд. ? 2. Осим ових, више мање редовних прилика, на које треба да обрати иажњу сваки надзорник у свакој школи и код сваког наставника, има сваке године и изузетних прилика, ј на које се ваља такође обзирати, јер исте, и ако не долазе често, него само на неким местима, такође имају знатна утицаја на одену наставникову. Од ових изузетих прилика, овде ће се навести неколнке: 1. Где наиђете на ппсолу која, ма због каквих узрока, није радила бар нуна три меседа, ту ћете свршити испит с ученицима, а оцену нећете никаку у протокол ставити, него ћете је у извештају доставити, с обзиром на све ирилике у којима се школа налазила. У уписном протоколу назначићете кад се рад у тој школи отпочео, је ли нреко године нрекидан и за што и колико је свега трајао. Што се тиче ученика, ви ћете од њих превести у старије разреде све за које можете претпоставити да ће у старијем разреду, под руком вредна и савесна наставника, моћи надокнадити оно у чему су у млађем разреду, без своје кривице, назадни остали. 2. Оном наставнику који услед нремештаја из друге школе, није радио бар четирн месеца у школи у којој се о исниту налази, оставља се на вољу да прими илч ону одену, коју ћете ви дати у тој школи у којој је он за време исиита или ону коју ће забележити нацзорник оне школе у којој је дуже од четири меседа радио. Изјаву своју о томе дужа.1 је наставник дати одмах но свршеном испиту пре него што се оцена забележи, а у унисном протоколу ви ћете, на дотичном месту, наеначити, је ли наставник оцену примио или није. У министарству ће се доцније, по до1 бивеним извештајима свију надзорника, од-