Prosvetni glasnik
02 8
дрописује и полагац>е страних језика; још непријатније пак што се прописује да усжени српски испит зрелости започиње свагда живим страним језиком, чд. 17. — а готово понижава српску школу, кад даље члан 17. нрописује још и ово: „на ако приправник не буде могао сразмерно доста лако да преводи лакша места из књиге, која му се да, онда се такав приправник има одбити од даљег испита зрелости за време одређено у члану 5." Оваква званична стилизација и давање надмоћности страним језицима у срнској школи, јесте нешто што мора да заболи. Место овога ја бих предложио, да се из страних језика иснит зрелости не полаже и то ни из једнога, — нредавања нека буде, али не и полагања испита зрелости. Што се тиче садањега стања реалке и то односно локала, учила, о томе имам ово да саопштим. Приметио сам, а и директор и персонал реалке тврде да је зграда, у којој је реалка овако са нет разреда смештена неАовољна, и то тако недовољна, да ако би и о новој школској години дошло опет до 75 или 80 ђака, онда ни у једном разреду не би више имали места да се сместе, јер је за сада само једна једина соба, која би могла да прими толики број ђака но и она је већ нопуњена. Садања је зграда подигнута с погледом на највећи број ђака од прилике 150, али како је ове године било 239 ђака, то је и по себи јасно да је реалка и ове године са 89 препуњена била. Проширење локала с погледом на Фактичку потребу неизоставно је потребно. Но проширење је потребно осем тога и с тога, што моментано нема ни за кабинете места. Ова су учила Физичка, хемијска и т. д. смештена у једну малу собу у којој човек не може ни да се окрене,
а камо ли да уводи разред по разред и да пред ђацима експериментира. Односно учила и књига и осталих потребних ствари као: нрегледа за цртање, зоолошких модела и препарата и т. д. стоји реалка веома слабо снабдевена. Сви су кабинети сиромашни, многе су ствари искварене и неупотребљиве, и требало би много што пгга поправити, ново набавити и тако према савременом стању науке и учила у опште допунити. Физички кабинет није за неколико година добио ништа новога, а тако је и са осталима. Што пак није из године у годину набављано, томе је једини узрок, што је реалка кроз дуже времена имала само по 200 динара годишње и тек је ове године добротом Вашом господине Министре, добила 800 динара, што је такође недовољно, те да се сви кабинети издигну на висину на ко.јој треба да су. Ја не могу себи да објасним одкуда то и какви су разлози могли бити меродавни, кад се гимназији већ од неколико година давало по 3000 динара, а реалци само но 200. По моме мишљењу реалци треба дати на горњу цељ више но икојој другој школи, јер се у реалци нредаје: Технологија, Механика, Моделисање, па је и више учила потребно. Исто то вреди и за библиотеку, она је такође у веома оскудном стању и више је трговачка него ли школска и научна, и ја молим господина Министра да изволи осем годишње веће суме, дати реалци на расположење још ове године једну повећу суму на рестаурнрање како кабинета тако и библиотеке. А да би се реалка што је могуће боље усавршила, потребно је да се она комплетира т. ј. да јој се додаду I и II разред а осем тога заведе и УШ разред. Ово би у велико допринело и темељнијем образовању реалаца, а у исто време би се додавањем VIII разреда постигла већа ин-