Prosvetni glasnik
758
ГОДИШЊН ИЗВЕШТАЈИ СТЛ
II На става у појединим предметима обрађена је овако: 1. Наука Хришћанска. — Библијске ириче старога завета свршене у I разреду 18. Априла; библијске приче новога завета у II разреду евршене 24. Марта; Обредословље у III разреду свршено 15. Априла и Еатихизис у IV разреду свршен 8. Маја — све по програму. Вредноћом вероучитеља и тумачењем онога, што се програмом веронауке имало изучити, ученици су врло добро појимали и с вољом изучавали предмет. Празником и недељом тумачено је увек Еванђеље пред полазак у цркву. 2. Сриски Језик свршен је у I разреду 12. Априла, у II разреду 25. Фебруара, у III разреду 6. Маја, у IV разреду крајем Анрила. Особитом вољом и спремом дотичног наставника научни материјал обрађен је по програму тако, да је и поред оппшрности програма (нарочито у I и III разреду), наставник био у стању поетићи у опште довољан успех. Примедбе односно несаразмерне поделе материјала по програму и разредима (нарочито за II, III и IV разред), остају у главноме исте, које су и прошле године овим путем учињене. Ова несаразмерна подела односно опширности програма важи за II и III разред, која би требала да се доведе у склад са годинама дечијим, а у паралели са осталим предметима. 3. Немачки Језик свршен је у I и IV разреду 7. Јуна, а у II и III разреду 29. Маја. Узроци, што је предмет тако доцно свршен, да га ученици нису могли ни поновити, у главноме ово су: а) што је наставник у невреме премештен (17. Новембра 1884.); б) што је иаставник морао у свима разредима све из почетка почињати, јер је
његов предходник диктирао правила, да би попунио празнину у знању Немачког Језика, која се увиђала код ученика невештим предавањем и неразумевањем наставника од прошле године, и в) што је ове године први иут наставник предавао Немачки Језик, па му није било могуће да се оријентише односно обима самога програма. Ово је и допринело те је неуспех у овоме предмету, па с тога многи и понављају испите. А као општа махна изучавању тога језика могла би се узети и та, што се исти не изучава бар уиоредо са Срссским Језиком него му иретходи. Предавало се по програму и проиисаним учебницима. 4. Географија свршена је у I и III разреду крајем Маја, у II разреду почетком Априла, у IV разреду средином Маја. Предмет је предаван по програму и Карићевим књигама. Главне примедбе које би се имале учинити ово су: а) у I разреду Геогра®ија је тешко ишла деци у главу, јер је иапвсана доста неразумљивим језиком, па је с тога морао наставник уложити доста труда ради објашњења извесних лекција. Оем овога и оскудица у иолитичким картама доприноси ову тешкоћу; б) у II разреду сем Карићеве Физичке Географије наставник се служио и Данијеловом, допуњујући многе празиине које се налазе у Карићевој књизи. Партија о „културном биљу" у овој књизи, могла би због опширности и изостати, јер се иста специјалније изучава у Ботаници у овом разреду; в) за III разред програм из ГеограФије врло је опшираи, и с тога би требало смањити га, јер су деца и иначе оптерећена у овоме разреду опширним програмима из Српског Језика, Немачког Језика и Рачунице.