Prosvetni glasnik
760
ГОДИШ1БИ ИЗВЕШТАШ СТАРЕШННА СРЕДЊНХ ШК0.1А
служи на част наставнику, и желео би да се и у будуће наставник креће у овом правцу науке. Наставник је лреко године изводио деду неколико пута у поље ради нрикушвања и упознавања биља, а тако исто није нропустио ни једну прллику, а да деци не објасни Физичке и хемијске доктрине апаратима, које је послало нинистарство просвете и црквених нослова. 7. Шатематичке науке. Рачуница свршена у I разреду 22. Јануара, у II рззреду 15. Фебруара, у III разреду крајем Марта, Алгебра свршена 15. Априла, а Геометрија 10. Маја —- обе у IV разреду. Предавало се по програму и прописаним учебницима. 0 настави математичких наука потписани се уздржава да говори, јер их сам предаје. Али што се тиче учебника, имао би екромно ово да приметим: Рачуница од М. Мијајловића доста је добро удешена за I и II разред и лаким стилом написана, само би још требало да је пунија примера разноврсних, из којих би се ученици поступно навикивали самосталноме раду, што и јесте цел математичним наукама: што се год каже, да се докаже. Бар по један пример треба да вма за сваки случај, и тек комплициране примере наставник да објасни ученицима на основу правила и простих нримера. Ва III разред требало би што пре наиисати Рачуницу према програму, а не кубурити са Мочниковом или морити децу са диктовањем. За овај разред писац Рачунице треба нарочиту пажњу да обрати на предњу наиомену о нримерима, јер се у овоме разреду по програму предају најпрактичнији рачуни из живота. Алгебра г. ЕејиЛева може се рећи да је неуаотребљива за нижу гимназију из два разлога: а) због неснретног језика, и
б) због нејасних правила и задатака при којима ученик мора да претури по неколико листа у напред док нађе његове безбројне № на које се позива. Ова метода није ни у колико педагошка и њоме губи ученик сваку вољу и стрпљење; а ако се хтела да употреби за наставника, онда је слаба вајда, цел је промашена, новац утрошен. Ја сумњам да се икоји наставник служи њоме, који је слушао математику на нашој Великој школи или где на страном Фокултету. Ово нека не буде прекор ре®ерентима, који су уложили своје за; али да стоји ово што рекох, сложиће се са мном сви наставници који предају математику у нижим гимназијама, а сумњам да неће и они из виших гимназија (осим г. Пејића), па шта више и реФеренти, ако би по њој нредавали. Геометрија за IV разред и не постоји. Садањи }чебник са своје нејасности, апсхрактних појмова и де®иниција о геометријским количинама ништаван је, а погрешпих резултата и околишних извођења при показнвању имаде и сувише, тако, да наставник мора у више прилика читаве партије да изостави и објасни ученицима по својој методи. Најзад садањи учебник не може се уврстити ни у популарну ни у теоријеку Геометрију, него у нешто средње што је скрпљено с брда с дола, што но реч, да је књига, и то: Геометрија!! 8. Геометријско Цртање предавано је у I, II и III разреду по књизи г. Ј. Дерока. Слободно Цртање и Краснопис по обрасцима који постоје за те вештине. За боље изучавање Геометријског Цртања требало би набавити геометријске облике од ' дрвета и дело Фијалковског, а за Слободно Цртање што више и разноликих слика. 9. 0 Тимнастици и војном вежбаму ноднеће стручан извештај надлежном господину Министру г. Милан Васић, потпуковник, који је одређен за надзорника тих