Prosvetni glasnik
В аспитање као паука
333
ВАСПИТАЊЕ КАО НАУКА од Александра Нена ГЛАВА ОЕДМА психолошка поступност у предметима (Наставак)
Јестасгвоница се дели у три главна дела, : који образују три засебна царства : минерала, биљака и животиња. Да се Јестаственица потпуно разуме (што никако не значи, да се морају знати све јединке, него само да се познаје известан број истих, и да се и остале могу разумети и нознати, кад се изнесу) потребно је извесно знање из Математике, Физике, Хемије и Физиологије. Ј1о иравом реду, требало би најпре узети минерале, па онда биљке иа животиње. Али насгава, која се у првим читанкама примењује, потнуно мења овај ред. Тамо се међу првим предметима налазе описи појединих животиња, као гаврана, ледтира, челе, паука, камиле, слона. По томе овде изгледа, да јз избор по реду остављен са свим случајно. Тпме се намерава, да се најире узме оно, што је детету колико толико познато и интересантно, па било то због ранијег позпавања или због тога, што су предмети пеобпчно занимљиви. На пример, свако је дете видело лептира; и онда шта може бити згодније и подесније за прво учење'1 Ослањајући се овако на основу коју образује оно мало личног искуства, у читанкама се износи велика количина поучне материје, која прпиада Јестаственици животиња. У1ептир ирипада класи инсеката; његова крила, која изгледају као ластин реп, покривена су финим прашком, који кроз микроскоп изгледа као да је састављен од самих малих листића. Он се храни цветним соком, који сиса помоћу једне цевчице или сисаљке; он има десет пипњака, а очи су му сложене. Као и остали крилати инсекти, и он се не-
колико пута мења док не постане потиун лептир — најнре јаје, на онда црв, па чаура па тек онда лептир. У треке и четвртом разреду долазе често лекције ове врсте. Но са биљкама стоји друкчије; оне нису тако ионуларне, и немају личног интереса. Шумска чудовишта, као лебнодрво и смоква, узеће се и скицирати, да би им се облик показао, а оиисивањем ће се изнети њихова величина и друге нообичне и веома занимљиве особине. Двеће ми најпре уиознајемо због његове леноте. Ва тим уз ово иде и познавање повртарства које се износи у малим причама, које се тичу куће и околине, и у другим згодним приповеткама. Ботаничко .знање долази много доцни.је. Са овога гледишта одабирају се и минерали, о којима ће се у нрвим годинама говорити; нри томе се гледа не сјајност, реткост, популарност и друге интересантне особине. Међу тим, ни овај се избор не чини ио неком одређеном плану. У колико ја могу оценити, писци читанака узимају као главно, да у читанкама изнесу ионајважније иримерке из целокупне, велике области знаи.а. Јасно је, да се у овим нрвим читанкама врло мало узима у обзир поступни ред самих предмета, о којима се говори; јер овде се претпоставља да за то још није време. Међу тим, ни у овим нрвим стадијама не може се еа свим изгубити из вида ред. ,Дептир спада у класу инсеката" — кад се тако ђаку казује или кад он то у читанци чпта, онда се претноотавља, да је ире тога нешто