Prosvetni glasnik

УШТСТВО ЗЛ 11ЛДЗОГ1ШКЕ ОСНОВНИХ ШКОЛА

1., да је неки наставник сувпше строго ценио своје ученике, (што ретко бива), и у том сдучају, ако се уверите, да би један или више ђака моради нонављати разред због тако строгвх оцена, или би морали бити отиуштени из школе, ако уче тај разред две или три године, (Раснис од 22. Октобра 1884. године ПБр. 11.408), онда све таке учепике добро нснитајте, па ако, по Вашем мишљењу, засдужују да пређу у старији разред, Ви им иоправите оцене и нреведите их у старији разред. 0 томе, да сте неким ученицима иоправили оцене, назначићете у уписном протоколу н то поименце за свакога ученика, како сте му и из ког предмета ионравили оцену. 2., да је наставнпк сувише благо оцењивао своје ученике, (ово чешће бива), тако да има ђака, који имају тројке и четворке нз некпх предмета, а овамо не знају ни најобичније ствари из тих предмета. У таквом случају Ви ћете морати испитати све ученике од реда, и по Вашпм оценама превешћете ђаке у старије разреде, оставити их да разред понове илн их — према поменутом распису ПБр. 11.408. — испнсати из школе. 0 свему овоме назначићете у уписном протоколу, шта сте и како за кога ђака наредили и шта сте му и како из ког предмета у оценама нроменили. Оба ова случаја под 1. н 2. могу се десити негде нехотично, из незнања, а могу се десити и намерно из другнх неких обзира и рачуна. Свакојако, Ви ћете све те прилике добро проучити н гледајте, да се никоме не учини неправда. Без нужде и крајње потребеВи пећете ништити и мењати оцене наставникове нн у једном ни у другом случају; али где оназите очевидне неправилности и погрешке, ту морате и то учинити и ствар тачпо рашчистити, јер је Ваша оцена меродавна. Који се нредмети уче у основним нижим и вишим школама ; шта се пз тих нредмета учи ц са колико часова недељно, све је то прописано од стране мипистарства нросвете у ,Наставчим илановима, ирограмима и недељним расиоредима часова за нижу и вишу основну школу" од 21. Јула 1884. год. ПБр. 6191. У свакој школи мора се налазити отттамнано ово службено издање наставннх

375 нрограма и планова, заједно с министарском наредбом о извршењу истих. Ви ћете од наставника потражити ове програме и при нсниту уверитн се, јесу ли сви наставни нредмеги нредавани и изучени онако и у оном обиму, као што је прописано. Ако где год нађете да иаставник није нрешао и обрадио све предмете но програму, Ви ћете га позвати да каже узроке, за што је то тако учинио и његово извињење узећете у оцену према нриликама, у којима се школа надазнла, и нрема томе, колико ти узроци буду правдалитакав постунак наставников. Ово одступање од наставног програма у редовним приликама, узима се за отежицу при давању оцене и при превођењу ученика. Ваше је да наведене узроке н разлоге добро процените. Осим количине изученог наставног материјала, по себи се разуме, да је још главнија ствар у настави каквоћа самога знања. Оно, што се учило, треба да се научило. Знање треба да је постало права својина ученикова, којом он самостално и свесно располаже на питао га учитељ или ревизор, нитао га сједног или другог краја. Знање, које се за иснит учило, а не за живот, није никакво знање. Оно што се добро зна, мора се умети иска; зати н у школи и ван школе и пред сваким а мора се тако исто умети и применити у сваком случају нотребе. Овде вам се немогу давати опширна упутства из практичне и теоријске недагогике, већ се нретиоставља да и сами знате : шта је то механизам, а шта је то намегно учење; шта је природност а шта ненриродност у настави ; шта је то слободно причање и казивање мисли својим речима, а шта онет учење нз књиге на памет, често без и ма10 разумевања, с ружним нагласком. Место некадашње везаности, неразумевања, невања и неприродног говорења, збуњености и помишљања на књигу или писани текст, из кога се нешто учило а недоучило, данас се тражи свесно и самостално разумевање ствари и слободно исказивање и представљање мисли својих. Обично се узима за мерило, при оцени једне школе у погледу постигнутог успеха у настави, средња или нросечна количина и каквоћа знања, које ученици ва испиту покажу. Узима се за мернло при оцени опај општи утисак целог испита. Тако је до сада