Prosvetni glasnik
569
су ученидгг знатно оеетити на годишњим иепитима. Тако овогодишњем течају школеком у ваљевској нижој гимназији, снољашним узроком одузето време, нису могли иотпуно накнадити ни наетавници брижљивим радом својим, ни мање развијени ученици нанрегнутом журбом својом. Мањем овогодигањем уснеху дакле, узрок су: лањски троиутни иоремећај наставе, који је без исиита увео ученике у сгарије разреде, и овогодишњп скраћен течај наставном раду. Сем ова два узрока, управа ове школе веома је наклоњена веровати, да би уснех, ма и мањи био, него у редовним годинама, где се настава обделава целог законом нроииеаног течаја, ипак био колико толико бољи, да су разредне старешине, по члану 11. правила о разредним старешинама, „налазиле се између часова код евојих ученика." Што то старешине ниеу ове године чиниле, познато је г. министру из њихових разлога, који су му ноднети уз нисмо гимназије од 22. Декембра Бр. 417, и које он из својих назора није узео у ноступак. Но поред све своје наклоности у тако веровање, она овде, ненрисутноет разредних старешнна код ученика између часова, неможе да убројиутрећи узрок овогодишњем мањем успеху. Не може из овог разлога: Београдска гимназија, где се нредпоставља, да су разредне старегаине вргаиле тачно своју дужносг, од 77 уписаних ученика у I. разреду извела је њих 57 на годишње испите, иа је од њих нрешло на чисто у старије разреде 17, остало да понове иепите из нојединих предмета 19, ионављају разред 11, а отнуштају се као неепособни за науку 10, док овде, од 86 уписаних, први разред извео је 68 на годигање испите, па од њих 20 пролазе на чисто у старији разред, 21 нонављају иепите из нојединих нредмета, 17 понављају разред, ироовЕтаи гласнив
а отпугатају ее као нееноеобни 5. Док је разлика уенеха на етрани ваљевског I. разреда, дотле је разлика у радном времену на страни београдског I. разреда. Тамо је овогодпшњи рад отпочет 10. Сентембра, овде 16. Октобра. И ма да је један г. мннистров изасланик, при нрегледу ове шко^е, ириметио, да овдагањи наставннцн строго оцењују ученике, и да би овдагањи слаби ученици добили на другом меету и врло добре оцене, ппак, ова једноликост овогодишњег уепеха у I. разреду овде и у Београду недозвољава управи да им гато стази на терет уенеху, сем она нрва два узрока, који ће ове године донети истоветне последице у свпма школама, које су лањке ратне прилике реметиле у наставном раду. Боље може бити само онде, где је и од наведених овде двају узрока отиао један. За одлично и врло добро учење и примерно владање награђени су 20 ученика и једна ученица. Ученици су добили у награду I. књигу Вукових дјела у леном повезу, а ученица, у педостатку књиге похвални лист.
Предмети су предавани по ручним књигама које је Просветни Саоет прегледао и г. мииистар иросвете усвојио. Предавања су обављена у ширини наставпих нрограма. Једино војено дисцинлинска уредба, није обделана у пронисаном обиму. Но то није ни могло бити ове године, ночем је то ноа предмет и тек пре три-четири месеца уведен у гимназије. Из мало предмета нредавања су довргаена ночетком, иоловином и крајем Априла, из вигае, половином и крајем Маја, а из Физике и Хемије, јога са умноженим но једним часом недељно од ночетка Маја, предавања су једва довргаена пред саме исните. Према томе и ионављање важнијих делова из нојединих предмета 72