Prosvetni glasnik

714

6.) Школска администрација Велика већина учитеља у црноречком округу не зна школске администрације. Колико је год тај посао сам по себи лака ствар, у толико више нада у очи онај једва добар рад у администрацији. Ако већ неко неће да унита старијег учитеља у најближем му месту, он би требао да чита ноједине расписе министарске и закона наређења, те да се потнуно уживп у својима дужностима и унутарњем школином животу. Има доста наставника који просто и не знају ва министрове расписе и ако их имају у архиви —, а то је знак крајњег немара кад се неко не пашти да се најтачније упозна са својим дужноетима и правима. Не читајући и не разбирајући за законска наређења они се сами излажу многим непринријатностима. Тако н. нр. не извињујући сами ђачке изостанке већ преко нредседника они долазе ире свега у сукоб са председником а носле и са ђачким родитељима. Да би школска администрација била једнообразна и да би сваки учитељ понео собом нотпуно знање о вођењу укупне админпстрације, ја сам мишљења: да се у учитељској школи у иоследњој години бар уеданиут

недељно иредаје укуина администрација. — Ја држим да би ова мера пр;,помогла правилном вођењу администрације која својом чистоћом и тачношћу истиче многе црте учитељевог карактера. Ред у свему и на сваком месту — ваља да учи наставник своју дечицу, а како ће је учити кад се сам није убедко да је ред душа ствари. 7.) Школски надзор Данашњи начин школскога надзора јесте предмет који се претреса свестрано са свију страна. И ја сам мишљења да овај начин није целисходан и да га с тога ваља заменити бољим. Држим да би са сталним школским надзорницимафеферентима) најбоље одговорили обистраној иотреби државног надзора и иравичности за оцену. Истина да би стални надзорници стали државу већих материјалннх жртава, али с обзиром на њихов непрекидни рад имала би само школа већу добит, ,]ер би настава у њој унућена одмах у почетку рада на добар правац морала поћи сигурним кораком ка наиретку, што се и најстрожом оценом на крају учитељског ] ада не може постићи! —

III. Г. Л. Лизиревика, ирофесора и директора, о школама у вароши Јагодини и срезовима беличком и левачком, округа јагодинскога.

За 26 дана, рачунећи ту и нут, ја сам но наредби г. министра, у срезовима беличком и левачком окр. јагодинског и у вароши Јагодини, ирегледао 15 школа, и оценио сам рад 32 наставника. Оцене наставника и статиетички преглед ђака нослао сам раније. У носебном извештају поднео сам за сваку школу нодатке, који су тражени упуством од 4. Маја о. г., ПБр. 4978.

У овом ћу извештају изнети своје назоре о настави и о условима од којих зависи каква ће бити настава. I. У Срнском Језику много се већа пажња ноклања граматици, него читању н писању. Читање је у већини школа узгредан посао, на није чудо што се ретко где чита правилно и с разумевањем, а још је ређе лено