Prosvetni glasnik
0 КАРАКГЕРУ И ОБРАЗОИАЊУ КАРАКТЕРИОСТИ
775
0 КАРАКТЕРУ 2 ОБРЛЗОБАЊУ КАРЛКТЕРНОСТН (Веседа, држана 12. Јануара 1885 г., нриликом нрославе Св. Саве у београдској Учнтељској Шкодн)
(Свршетак)
3) II остали школски живот утиче на развијање карактера. — Ту додазн нре свега карактер паставников као иример за угледање н подражавање за ученнке. Познато је, да ученици имају оштро око за онажање ногрешака у својнх наставника. Зна се н то, да једна једнна несдедственост у раду учнтељебом може да доведч у сумњу његов аукторитет, а особито. ако се тиче његовог моралног живота. То унраво и јест најтеже, удеснти цео свој живот по извесним непроменљивим начелима и максимама. Тешко је и у самом мишљењу бити у свему следствен , јер за то се захтева стално научно уверење. С тога се и дешава чешће, да се наставници показуЈу друкчије у практичном животу, него што о том предају у теорији са катедре (као што и свештеници, особито калуђерн, не живе баш сви и увек онако, како проноведају у цркви, и као што и представници подитичких странака не раде свагда онако, како то њихова начеда захтевају). — Ну тим већу пажњу ваља да обрати сваки наставник на себе и на свој живот, као и на оно, што говори пред учепицима ; какб би одржао свој морални аукторитет, и како би задобио поштовање и респектовање, поверење н оданост својих ученика; јер „свака наука удази у срце слушалаца тим дубље, што је омиљевији учитељ". Карактер учитељев може се огледати у шкодском раду н у раду изван шкоде. На сваки начин потребно је, да буде сагласности у том. И ако има приватног дружења између наставника и ученика, н ако наставник учествује у раду какве ђачке дружине, свудатреба да провејава у његову раду и понашању један исти дух — дух озбиљног васаитачког старања. Овамо додазе н утицаји међусобних односа и заједничког живота ученичког. Зна се, да се у дружењу вршњака и другара изједна-
чавају карактсра : претерана осетљивост се затупљује, а слаба осетљивост се нзоштрава ц појачава ; сујета и надувеност се исмејавају, а смерност и нонизност се цене ; даж се казни неверовањем и пеповеравањем, а искреност се враћа искреношћу; превртљивост се куди, а верпост се хвали ; плашљивост и кодебљивост се пе одобравају, а одважпост и јунаштво се уздижу ; оговарање н кдеветање, удварање ц потказивање казне се презирањем, н т. д. Тако и ђачко друштво, као и свако друго уређено друштво, добија више цди мање сталности и једнакости, па бидо оно нарочпто организовано нли не. Друштво може да изазове ученике и на енергичнији рад, било у правцу позитивног рада или у обдику отпора, а нарочито, ако им се појача самоосе&ање и частољубље усдед одобравања и храбрења од стране друштва. — Све то утиче више или мање на развијање социјалних осеЛапа и моралне воље н на стварање извесних навика, а тим се утиче и на развијање карактера. У шкодском животу долазе и заједничко ирослављање шкодских, народних и црквенпх светковина и заједничке екскурсије н иутовање ради нроучавања ирироде и отаџбиие. У тим ириликама постају односи између учитеља и ученика интимнији, а особито прп нутовању, кад ученици осете н искусе родитељску бригу и пријатељско старањеод стране својих учитеља. У том случају васаитно ирилагођавање иде дакше, и пошто учитељ у таким придпкама може боље упознатн нарав и осећања и друге индивидуалне особине ученичке, то може и дакше да утиче на развијање моралног карактера у њих. Како шкода сама ио себи удружује ученике, у редовиим п ванредним придикама, то се на тај начин развија и шеста црта карактерностп, а то Је дружевност, као иотреба