Prosvetni glasnik

875

гусала " нпје за децу овог разреда, него за ону која су колико толико нозната с историјом, а нарочито с патњама нашега народа нод Турдима. II Приче. Чланака ове врсте има свега 15. Из садашње читанке узета су четири („Бог све вмдм"; „Добра к/ш"; „Не свети се а и „ Стари чобанин"Ј, из „Школског листа" има пх 8. (1. „ Ко добро чини нек се добру нада"; 2. „ Чудотворна травица"; 3. „Змијин реи"; 4. „ Аастино гњездо": 5. « Шумарево дете"; 6. „ Очев труд"; 7. „Занат је веран хранитељ" и 8. „ Три ђака ц ); из „Радована" узета је само нрича „ Седам арутова"; из „Голуба": „ Ко рано рани, две среКе граби " и из „Невена": *Две мичке". Овај је део чптанке најбољи и управо једини који је удешен за децу у овом узрасту. Приче су скоро све напиеане таквим стилом, да их доиста може свако дете, уз малу припомоћ наставникову, лако разумети, а по тенденцији су све моралне и управљене на буђење племенитих осећања у деце и на чврстање у врлини. Тако би управо требало да је написан већн део ове књиге, намењене деци овог разреда. Што тако пије, доказ је да још нисмо на чисто са задаћом читанака у основнсј школи. Но, поред тога, нма и неколико комада које би требало или са свим избацити или у нечему само поиравитп. Тако треба нзбацитн: 1. Басну „ Змијин реа ", у којој се предс/гавља, како се рену досадило, да се све једнако вуче за главом, па наумио да он иде нанред и главу за собом да вуче. Тако и буде. Реп је иошао напред п стао вући главу за собом, на онда стане заиадати из једне опасности у другу, докле није наишао на огањ у пољу, у коме се епрашо заједно с главом. Ја налазим, да је ова басна потешка за децу, да јој ухвате ирави смисао, Па онда бих имао да приметим још и ого: Колико је — по овој басни — крив реп змијин, што је тражио нешто што није за њега, ието је толико — но мом схватању — крива и сама глава, за коју се на једном месту резонује, како она има очи да види онасности, како пма уши да чује шта јој се спрема и 'најпосле, како она има и памети да се но њој уиравља. Глава је крива што је пристала, кад ннје било никакве силе, на будалаштину

коју је реп наумио да учини, те је, заједно с будалом, пропао и онај, који — као бајагн — има памети. Исто тако није срећан избор ни прича 2. „Три ђака", јер, према деци овог разреда, тешко је учитељу да буде ноштеђен од запиткивања, како то бубе, мрави, пчеле, веверице, па и самп потоци могу да разговарају с децом о томе, како они по ваздан имају свога посла и немају кад да се играју с децом која неће у школу. И сувише ми је натегнуто ово што се хоће овде да представи као са свим природно и лако разумљиво. 3. Црича „ Аастино гњездо ( п гнездо"?)" могла би бити боље, т. ј. занимљивије обрађена; но, најиосле, може поднети и овака кака је. Али има нешто што никако не може остати, а то је она моралНа поука, која се као хоће да изведе из ове приче и која гласи: „Каква мајка, онаква и ћерка", јер ова поука пли пословица не стоји нн у каквој вези с нричом у којој се разлаже, како се родитељи подједнако старају за живот и здравље свога иорода. За ову причу ваљало би изнаћн другу иословицу, а не ову, којој је смисао са свим други. 4. Прича „Шумарево дете" узета је из „Школскога листа" (од 1860. г. стр. 512.), алп под иромењеним насловом. У „Школском" се „листу" ова нрича зове „ хлеб и вода". Ма да и овај наслов не одговвра тачно тенденцији саме приче, опет је ближи стварн, но нишчев назив, који не казује баш ништа од онога, чега има у причи. — Прича је, иначе, добра. 5. Исто тако иромењен је наслов н причи „Очев труд", која се налази у „Школском листу" (од 1859. год. стр. 478.) под пменом: „Награда"', али је ова нромена срећнија од горње. 6. Чланак „ Стари Чобанин", који је сав узет из садашње Читанке за III р. н-ајбоље иоказује, како треба писати за децу, па ма како сухоиарне и озбиљне стварн имале да се излажу. Све што је ту изложено иуно је живота н интереса. Само једно имам да замерим овом чланку, а то Је ово: Онакав чобанин, какав нам се нредставља у овој причи, и сувише је егзотична биљка у нас, па не само он, већ и она деца што се с њим раз111 *