Prosvetni glasnik

878 ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ

а) Четврти: ,Деда и отац имају 100 година; отац и мати 70; мати и сии 45; кћи и син 20; кћи и деда 73 године. — Колико је година сваком лиду Пошто нисац нигде не казује, како се овај задатак има раснравнти, него (на иоследњем листу своје чнтанке) наводи само резултат како за овај, тако и за друге задатке, то ја држим да ,је и он за то, да се деца упућују те да путем нагађања — нађу бројеве који одговарају узрасту (годинама) ових лица. За овај узраст' дечији ја не знам доиста да ли и има другог пута , осим пу 1 а нагађања , те да се решп ова.ј задатак, (а једначине се — као што је познато — не уче у основној школи). Колико пак односи времена разрешавање задагака нутем нагађања, није — држим нотребно да наиомињем , и ако се не да иорећи васннтна важност ни таквом начпну рачунскога рада. Ако ли наставник неће да се много „.заноси" решавањем оваквих задатака нутем нагађања, он мора онда казати деци ону цифру, одакле ће отночети да разрешавају задатак , т. ј, мора им — тако рећи — дати кључ у руке. Чпм то уради , задатак нити има више оне своје првашње дражи , нити што вреди с гледишта развијања самосталног мишљења у деце. — Из ових разлога нисам и за овакве врсте рачунскнх задатака у основној школи. б) Седми: „Питали једног човека, колико има голубова, а он одговорн : „Да их имам још један нут толико колико сад и још једну трећину и једну четвртину од тога, па да до-. дам још 5, имао бнх равно 160 голубова". Колико е голубова имао ?".... Кад би ученици овог разреда умели да рад<; простим разломцима, могли би се вештим нптањнма наставниковим зар п довести до тога да овај задатак правилно о без натезања реше; алц овако како је, не остаје ништа друго но да се опет нагађа. Нагађање нак, и акс је доста инструктивно, односи много скупоценог времена школског. в) Осми: „Један богати чика имађаше братиће и многе братанице. Било пх је 11. О Божићу даде им 1120 дин. да поделе, али тако, да ноловину поделе братићи, а иоловину братанице. Кад поделише новце, видеше да је свака братаница добнла по 60 дин. више од братнћа. — На колпко је братпћа

ПРОСВЕТНОГ САВЕТД

и братаница подељен тај новац, те је тако било?".... Нутем нагађања мора се ударнти и при решавању овог задатка. Олакшнца јеједино у томе, што је познат број 11, који се мора растворити на згодна два сабирка, зарад дељења ноловпне од задатог броја 1120. Пошго се 11 раствара или иа 10 и 1; нли на 9 н 2; или на 8 и 3; пли на 7 и 4; или на 5 н 6, то ваља са сваком од ових иет врста огледати, т. ј. са сваком ноделити половину од 1120, т. ј. 560. У оном случају где разлика нзмеђу.два количника, који се добију када се 560 иодели наЈнре сједним, иа онда с другим сабирком, буде изнела 60. има се сматрати дајезадатак решен. После два три нокушаја, деца ће наћи да' су то бројеви 7 н 4 и тако ће решити овај задатак. — Према овоме, овај задатак не спада у оне којн су најтежи. г) Девети: „Кад ја дам неком слепцу половину мојих новаца и још пола динара, па сретнем другога, те и њему дам половину новаца и још иола динара; срегнем трећега на п њему дам половину и још нола дпнара. За тнм погледам у кесу, кад тамо! ... није ми остало нншта. — Колико је динара било у у кеси?".... Овај је задатак врло ннтересантан и чинио би част ннсцу који тврди даје из његова бележника, да је доиста његов нроизвод. Али ја сам нашао да је овај задатак узет из „Радована" за 1876. годнну (в. Фебруарску свеску стр. 110.). Међу тим није ово нн „Радованов" нроналазак, јер у „Школском листу" од 1861. год. стр. 365. има један рачунски задатак којп је врло сличан с овим. Псти гласи: „Једна мати подели међу своје троје деце једну гомилу јабука тако, да најстариЈИ (А) добије ноловину тегомнле и још нолу од једне јабуке, средњи (Б) добије половину од остатка гомиле и још половину од једне јабуке, а најмлађи добије остало, а то су 4 јабуке. Прп деоби није ни једна јабука расечена бнла. Како је то могућно ? Колико је јабука свега било ? Колико је добио А, а колико Б?".... Оба су ова задатка потешка за разрешавање путем нагађања; али ако се децн мало номогне, н. пр. ако им се каже да тај број који се тражи мора битн иенаран н да је у првом задатку мањн од 10, а у другом мањн од 20, ондаће деца, без велике муке, решптн и овај задатак.