Prosvetni glasnik

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САОЕТА

870

3. У погрешне аадатке рачунам шести и седми: а) Шести гласи: ,.Три брата добида су по некоднко јабука. Кад би пајстарији брат дао најмдађем две јабуке и кад би (— ваљда овај најмдађи ? —) добио још од кога две, оида би сва три брата имала по/једнако. Ио ко.лико су сва три брата добнда? По кодико су носде имада?" У писца нема решења (ресудтата) овом задатку. По мом нахођењу, овај је задатак погрешан за то што даје више резудтата, кад се разреши. Да је доиста тако, види се ио овоме: Може се иочети с најмањим бројевима: 8 -ј- 6 -)- 2 (т. ј. да најстарији браг нма 8, средњи 6, а најмдађи 2 јабуке), па ићи редом даље, као 10 + 8 + 4; идп: 12 + 10 + 8 иди: 14 + 12 + 10; нди : 16 + 14 + 10; итд. итд. Да је нисац (пди „Дечији пријатељ," одакде је овај задатак узет), казао, кодико сујабука имада сва три брата заједно, задатак би био одређен и не би давао више до једног резудтата. Овакав, какав је, иогрешан је, јер је неодређен. б) Десети задатак гдаси: „Изиђе иекн богаташ нз цркве, а око њега се скупе 13 просјака. 12 су биди јадницн, а 1 здрав тако да би могао радити и зараднтн за све и све их одхраннти. Богаташ извади 12 десетака и рече: „Немам код себе више, него ноређајте се у кодо и станите где ко хоће, а ја ћу редом бројати и сваком девегом датн десетак, док не издам све."" Он је жедео да оиај здравп остаие без дара. — Иита се: одакде је почео бројати нтдеје здрави стојао, па да не добнје дара? А да је бидо 12 просјака, а Г десетака ?" Овај је задатак узет из „Невена" за 1884. г. стр. 59. п као што у том часонису гласи резултат његов, тако га .је усвојио и ннсац 0]1е читанке, без пкакве контроде од^своје стране. И „Невен" и инсац тврде, да је онај здрави стојао на 13-ом месту и да је богаташ почео бројати од трећега, те тако овај здрави није добио ништа. Све је ово овако, на опет може да буде и другачије. Не мора онај здрави стојати на 13-ом месгу; могао је он деио нзабрати себп и које друго место у реду иди у коду. Рецпмо да је стао онде где је место једанаестоме. У том сдучају, онај богаташ морао би отиочетн бројање од пр-

вога, ако хоће да не дарује онога што је здрав. Исто тако могао је онај здрави бити 12-ти у колу н тада би богаташ морао отночети да броЈИ од другога. Иди, ако би здравн изабрао себи тако место, да буде други у колу, богаташ би отиочео да броји од иетога. Ако би здрави стао онде где је место деветоме у колу, онда би богаташ отпочео бројање од дванаес ога. Итд. итд. У опште, богаташ треба да пази да увек има по два места сдободна између здравога н оиога од кога се иочпње бројање, т. ј. да је он за два места унанред од здравога, па ће се свакад постићи оно што се жеди. Као што се видн, овај задатак даје више резултата, кад се разреши. То долази усдед иеодређености самога задатка. Да је речено које је место заузео онај здравн, нопгго је то 11 онако од његове воље завнснло и пошто се то мора да зна, задатак бн био само једним резултатом разрешљив, т. ј. ои би био одређен. Овако мора да даје впше резудтата у решењу. * Пошто сам за сваки рачунскп задатак казао што сам имао да кажем, остаје ми да речем у опште једну реч о њима. Свп су ови задаци, на били тачнн нлн нетачпн, доиста удешени тако, да иод руком вешта наставника, начин њихсвог разрешавања мора силно утицатн на развнјање мншљења у ученика. У њпх је унесено све што је потребно да заинтересује дец; и да нобуди у њих вољу на рад н да им не да, тако рећи, мнра, докле год задатак не реше, као што треба. Па ииак, ја сам се еве .једнако . кад год сам ове задатке прегледао и сам за се разрешавао, морао да шггам: откуд п ове ствари овде, т. ј. има ди уопште места у Читанци рачунским задацима? Кад се узме на ум, даје задатак читанцн да се деца вежбају поглавнто у читању н разумевању свога матерњег језика, а уз то да се упућују да и сама владају својим језиком, онда ће надам се, бнти умесно уннтатп се: на како ће изгледати у школн тај час Сриско!' језика, кад се на њему стаие расправљатн ма који од поменутих рачунских задатака ? Скоро је свасн од њпх тако састављен, да ће однети половину времена, одређепа за Српски језик. На шта значи то? Зар то није повећавање броја часова Рачуну