Prosvetni glasnik

ПЕВАЊЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

ПЕВАЊЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЈГИ

1. Значај и важност певања. Даиашњим наставним ирограмом за основие школе у Краљевиии Србији и Певање је увршћено вао наставни нредмет. Ну, судећи но ресултату који је за ових 4—5 година, од како је стуиио овај иаставни ирограм у живот, из овог иредмета ноказиван, изгледа нам, да је певање било пасторче међ осталим предметима, да се на љ веома мала или готово пикаква пажња обраћала, и да се оно управо увек разумевало као иаставпи луксуз. То је и изазвалб овај мали посао, коме је намера да тај предмет свестраио оцени, како по његовој паставној вредности, тако и ио месту, које он ваља да заузме у реду осталих наставпих иредмета. Ово је тим важније, што има људи, који значај и важност иевања сувише нрецењују, дајући му ненојамну моћ уТицања на наравственост, а има их и таквих, који му одрнчу сваки васиитии знаиај. И ту, иа сваки иачин. паставпици морају бити у педоумици, ако иретходио сами пису иа чисто са значајем и важношћу тога предмета. Мени се чини, да у овоме и једни и други греше, да и једии п други ирелазе у крајност, и да сам нредмет, не познајући га, ие могу ираведио да оцепе. Довољпо ће битн за ироцепу ових мшиљења, ако се само за часак зауставимо иа самом предмету певања и оцеиимо утицај његов на човека у свези са осталим наставним предметима. Позиато је, да је певање и музика у оиште ствар осеКста, да је невање унраву

«Ко аева, зла не миоли." Народна послошта. језик осећања, н да се извесним тоновима исказују извесна и оиредељена осећања човечија онако исто, као нгто се дотичним речима казује одређена мисао. 1 ) И ирема томе, Дакле, певање је једно од најмоћнијих средстава, које силно иотреса људско осећање, које га издиже у идеалии свет и. развија његову машту, весели га и жалостн, веДри и облачи. Тиме оно чини човека осетљивијим и нежнијим, а нежност сама по себи, без критике мислн, иостаје често нзвор моралне нронастн, нарочито у данашњем грубом л.удском друштву, где ,је човек подложан свижа утицајима своје Окрлипе. И певање као такво, узето само за се, Које утиче на развиће оеећања без истовременог развијања и критичке мисли науком, може на морал и штетно да утиче. И сви оии људи, који певању одричу сваки васиитни значај, гледају на невање само с ове тачке гледишта, узимљу иевање као вастштно средство само за се. Ну они заборављају да осећање има свога господара и регулатора у уму и разуму, и да певање, као предмет за развиће осећања, има уза се и науку, као предмет за развиће ума. II као год што невање само ио себи може да ствара слабе и млнтаве карактере, несиособне за пкакву борбу, нсто тако и наука, сама за се, може да ствара хладне и суве егоисте', иеснособне за икакав идеалии живот, за осећање општега блага и среће, који се у свима својим иоступцима руководе само личпим својим рачунима и добитима. И тако, дакле, и наука н не1 Ј Н. 1'ад у шкоди (Мотоднка) но Кајрду Керу од (Јт. Д. ПоиОвића отр. 5 08,