Prosvetni glasnik

18

ПЕВАЊЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

— обесмр^ена музика. Оиајесвагда истоветна и до века ће остати таква, и ако се мења према времену и обдику. Она допире до најдавније нрошлости као год што живи и у бујној или умртвљеној садашњости, и као год што ће бити нрава Музика будућности. Она је музика божија, коју нико не сме дирнути, јер су њен творац и њена садржина у свако време једни и исти т.ј. сам народ, који у својој песми казује сушти живот свој. Што год народ доживи, па га се јако срца косне, што год претури преко своје гдаве, тпто год нресади у душу своју посматрајући ирилике у којима живи: то ће све исказати у својим песмама, и те ће песме бити пуне пеистрошљиве садржине из његова живота. Главна је садржина у народним несмама унраво народио осећање у свакој прилици п.егона живота и у свакој страни његове душе и његова срда". 1 Певајући у школи народие, а нарочито јуначке песме паше, ми тим самим изучавамо и живот народни и развијамо у ученика осећање родољубља и ножртвовања. Помена је вредпо овде и то , да певање у извесиој мери утиче и на развитак социјалиости. Јер, збиља, код свију осталих нредмета ученик се осећа некако усамљен, док код певања, на против, осећа се задовољан и довољио сдободан тек кад је у друштву, у хору. И ово је веома важно по васнитање. После свега овога, што довде рекосмо о важиости и значају невања у осп. шкоди као наставног предмета , да ово укратко резимирамо: 1. Учећи децу нравилноме и самосталноме невању лепих црквених, пародних, вештачких, иатриотских и историјских несама, школа задовољава тиме једпу-од пајблагороднпјих нотреба човечјих, п прекраћује пшрење несама скаредних, грубих ' Мстодпка по Карлу Ксру од Ст. Д. ПоповпКа стр. .">1(1.

и циничких, које израна развијају у ученика ниске страсти. 2. Правилно и хорио певање лепих несама, хармопијом својом правце дејствује на срце учеинка и умекшава, облагорођава и уздиже осећања њихова у опште. 3. Хармоиично невање лепих црквеиих песама развија у ученика жива религиозна осећања, и чини их нримљшшјима за нраве и чисте истине Христове науке, те тиме помаже и јача наравствени утицај па учеиике. 4. Деие народне и патриотске исто ријске песме, нравилно и леио неване, оживљавају сав шкодски рад, дају школском образовању и васиитању прави народни карактер, сједињавају шкоду са пародним животом п развијају у учеппка ватрена осећања љубави ка своме пароду и отаџбини, и поштовање ка славним делима предака својих. 5. Певање таких иесама даје учепицима једно веома згодно и нријатно средство за занимање у празничне дане и време одмора. Ово је тим важније код нас, што наш нородични живот даје веома мало или ни мало ваљаних и корисних средстава за занимање, нарочито у моралноме погледу. 5. Благотворни наравствени и у оиште образовни утицај певања не ограпичава се само на ученике, него се ои посредио" шири и на друштво и цео народ. Научивши у шкоди лено црквено псвање, ученици-ће, кад изађу из школе, много радије посећавати цркву п тамо певати, што је веома важно за паше сеоско стаиовништво, које ће у лицу својих сииова иеносредно осетити корист од школе. Сем тога, правилно и лено невање ваљапих народних и исторлских иесама, изучених у школи, учепици ће, по ииласку пз ње, пшрити у друштву и народу, што ће непосредно утицати па развптак патрпотских осећања и у опште на мо-