Prosvetni glasnik

ПРОФКСОРГКИ ПОДОЖЛЈ

држанној гнмназији или реалци п то онаквој за коју је испит положио. За с.ве време од годнне дана кандидат ради у школи под стручним надзором једнога проФесора. За нрннх 6 месеци кандидат само присусгвује нредаван.има проФесора, коме је уручен или и код других нроФееора, ако му то директор нарочито одобри. У другој ноловини године добија да нредаје по неки предмет и то под надзором дотичнога ироФвсора. У ваншколско време дужан је кандидат да се бави познавањем организацнје гимназија, вођењем нослова по класама, познавањем наставнога плана у онште и посебице, проучавањем методских питања. Све оно мора да се врши у ој години и то или редовно или кад проФесор за добро пађе. Но може о свима тим иитањима ироФесор да задаје вандидату и писмене задатке. И диревтор је дужан да надзирава-кандидата у настави и да се п сам уверава о његовом нанредовању у пастави. Директор има нраво да у другом течају вандидату повери и један део разред, али п то увек нод надзором дотичиога проФесора. Ово се нарочито тиче давања оцеиа. У осталом ставља се на душу целој колегији да упућује кандидата, који има да правтикује годину дана. Аво директор види да су ногрешке кандидатове у иастави и понашању у оиште штетне по наставу или школу, има право да одмах суспендује рад кандидатов. 0 томе има се саслушати и професорски савет, који ће у записник навести све шта је допринело да је рад кандидатов прекинуг. Тај се записнив шаље впшој школској власти. Ова је дужна да ствар оцени, те да, но свом нахођењу, кандидата унути на Ргоћејаћг у другу коју школу или да предложи министру просвете, да таквом кандидату сасвим затвори школска врата.

На крају године дужан је директор да да кандидату сведоцбу о његовом раду у школи за годину дана. Ову сведоџбу издаје директор у договору са проФесором који је кандидата надзиравао и разредиим старешинама оних разреда у којима је каидидат нредавао. Ови ови нотписују сведоџбу с директором. У сведоџби има се казати стенен доказане способности у настави, у одржању реда и у васпитању. Црепис те сведоџбе штампа се увек у годишњем извештају гимназије. Тек после ове сведоџбе има вандидат нраво на стално учитељство у средњо.ј школи Аустр о-Угар ске. Црактичка година у Немаца са свим је слично уређена вао и у Аустријапаца. За њих је сведоџба директора о способности кандидата за наставу исто толиво важпа колико и сведоџба о положеном нроФесорском испиту. Они веле овако: „Сведоџба о положеном проФесорском исииту казује научну спрему вандидатову за наставу у извесним иредметима; а да он има способности да буде наставнив, то треба да докаже једногодишњим ирактичким радом у школи." У Енглеза нема нрипреме за наставничко месго, али у њих иема за дуги низ година сталности у ноложају. Хрвати имају са свим сличну установу као и Маџари. Нико не може одмах бити постављен за проФесора. Свако мора бити пајпре суплент, са свим као у Маџара. ИРуси 1 имају својеучитеље „понајму", т. ј. они који још нису сгално постављеии. Они су још неуказни чиновници, који псмају ни чиновничких права. 1 Податке о руским школама добио сам од г. В. Мадвве учитеља језика у I. беогр. гимпазији. Г. Мадипа био је мпого годпна професор гимиазије у Русији,