Prosvetni glasnik
246
ЦРТАЊЕ СЛОБОДИОМ РУКОМ
се и с погледом на припрему за технику (велику школу), којом приликом, ио себи се разуме, да треба изоставити цртање с тушем пластичких слика. 0 избору угледиих слика за прецртавање наноменути, да ученици не коиирају са цртежа где су нацртани само поједини делови лица, као што су: очи, нос, уста уши, него треба ови цртежи, који се у почетку дају деци за углед, да имају целокупно лице нацртано. За вежбање у цртању иластичких тела препоручује се да се узимају за то оне мушке главе, које су карактеристичне. Кад се дају модели за прецртавање, бирају су прво који су равни (рељеФни) па поступно се прелази, те се дају и они који су округли. Поред античких глава, које би се давале ученицима за прецртавање, могу се још давати и попрсја, која су и у каснијим временима цртана за узор. За време наставе у цртању врло је тешко одржавати ред и дисциплину у разреду, особито кад је велики број ученика; то јест, ако у једном разреду има преко тридесет ученика, оида би врло добро било, да се у таквој школи свакад нађе и какав помоћник наставнику (аснстенат). Дворане за цртање и потребни цртаћи прибор. Соба у којој се предаје цртање, треба да је пространа и добро осветљена; али светлост треба само с једне стране да пада у собу, — и то, с леве стране ученика који у тој соби седе и цртају. Према ученицима, а на крају собе за цртање треба да има неко узвишено место (нодијум), које је довољно дугачко, а само за 25 см. високо, где се може наместити школска табла, модели од жице и дрвета и тако даље.
У осталом нростору собе према потреби иаместе се стблови, а једап део собе осгави се свакад празап за, цртање с модела. У овом празном делу собе намести се на згодном месту постоље' (подножје), па коме се носле мете модел, који ће ученици да прецртају, те носедају у групама око овог модела и прецртавају га, како ко са свога места види овај модел. Да би се имала што повољнија светлост у овом делу дворапе, где се црта с модела, треба наместити нешто од довољне висине и тнирине, а што би причииило засенак између овог дела и осталог простора двораие (т. ј. на дрвеном оквиру са постољем, које би могло стајати усирављено, треба да је разапета каква тавна материја) или још боље завесу, која се нрема нотреби може повлачити наиред или назад. Исто тако и на самим прозорима треба имати завесе мрко обојене за исту потребу. 1!а седење умотребљавају се сголице које се могу да ујашу (опкораче), а при томе су снабдевене неком просгом направом, на коју се могу наслонити табле за цртање, или столице без наслона, у ком случају табле за цртање на једном крају имати покретне ногаре, које за време цртања с-луже дасци, на којој се црта, као ослонац. Ако допушта овај део дворане, у коме се црта с модела, могу се ученици око модела и анфитеатралио наместити, т. ј. могу им се наместитити столови за цртање у два реда у луку поређане клуне , где први ред стоји ниже, а други мало узвишеније, а не као што је мало пре поменуто. За моделе од жице и моделе од дрвета треба имати за први ступањ наставе у цртању постоље (статив), на ком ће се они наместити и које стоји чврсто, а тако