Prosvetni glasnik
20*
РАДЊА ГЛАВНОГА ПРОСВЕТНОГ САВЕТА
155
Трећи разред 1. Читање. Читање, тумачење и проиитивање појединих чланака из читанке за овај разред. 06јашњапање појединих израза. 2. Писање. Преписивање појединпх чланака из књиге. Писање појединпх прочитаних чланака, у колико се деца буду упутила, да их исказују својим речима у простим реченицама. Писање прича, које су деца слушала у предавању науке хришћанске или других нредмета. Писање по прегледаоницама и по казивању (диктовању), и то првог течаја између две главне линије, а другог течаја по једној линији. 3. Из граматике: а. Појам о реченицама. б. Именице. Издвојити само особене. в. Придеви (појам). г. Појам о глаголима. д. Познавање бројева основних и редних. 4. Декламовање неколико лаких песама. Четврти разред 1. Читање. Читање, објашњавање, пропитивање и приповедање појединих чланака из читанке за овај разред. 2. Пиеање. Преписивање нз књиге и с табле. Исписивање својим речима онога што се читало и запамтило, било из чнтанке било из других предмега. Писање писама. Писање по казивању. 3. И.з граматике : Појам о свнма врстама речи (анализа). 4. Декламовање народних и ваљаних лирских песама. III. С«аОВЕНСКИ ЈЕЗИК Четврти разред Познавање слова и њихових гласова. Читање молитава и црквеннх песама, које су програмом прописане за сва четири разреда (на словенском). Трн до четирц приче Христове на словенском језику. Одвојено иишљење Машина је -тражила, да уђе на слов. јсз. и Доеитијева буквица. IV. Р А Ч У Н Први разред 1. Рачунање задатака усмено и писмено са једноименованим и неименованнм бројевима из сва
четири рачунска вида (сабирање, одузимање, множење и дељење) од 1—20. Задаваће се и комбиновани задаци, али нростијег облика. 2. Познавање половина, трећина, четвртина и петпна од једног целог и од осталих бројева до 20, али у облику разломака не треба писмено рачунати, него само оно, што се као целина може нојавнти — била мала или велика. Делилац не сме бити већи од нет. Преовлађиваће усмено рачунање. Други разред 1. Рачунање као у I. разреду с бројевима од 1 — 100. 2. Познавање разломака до десетина и десетине. Делилац не сме бити већи број од 10. У облику разломка нншта се писмено ни у овом разреду не рачуна. Комбиноване задатке треба разрешавати, али оне, који се најчешће у животу појављују. Усмено и писмено рачунање подједнако су важни у овом разреду. Трећи разред 1. Рачунаће се све као у I. и II. разреду од 1 — 1000. " 2. Рачунање до 1000 и с разноименованим бројевима. 3. Делиоци су ови двоцифрени бројеви: 12, 15, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 и 100 (од трн цифре). Писменог рачунања у облику разломака нема ни у овом разреду. 4. Деоба времена, преобраћање бројева из једног имеиа у друго, рачунање с метарским мерама и новцима динарског система — предаваће се и рачунати до 1000, али водећи рачуна о делиоцпма, који су напред споменути. 5. У овом разреду преовлађује писмено рачунање. Усмено с округлим бројевима; оно служи као средство за разумевање писменог рачунања и лакоћу у рачунању у опште. Четврти разред 1. Рачунање истих врста рачуна као и у III. разреду до 10000. 2. Долазиће више задатака — него у III. разреду _ из преобраћања, израчунавања времена, метарског и динарског система. Делилац може бити сваки двоцифрени и троцифрени број, али у том случају не треба тражпти од ђака, да брзо дели, него нравилно; спбро може рачунати, и може сам нсправљати количник, ако од први пут не погоди.