Prosvetni glasnik

270

коњунктива, а то ће рећи свршивши нешто јаче од половине,то се остатак синтаксе мора изучитн у четвртој години, а то је наш VIII разред. Еад би се свих пет часова за латински језнк у VII разреду употребило на изучавање синтаксе, могао би се још највише изучити и зависни коњунктив, па да наставник буде уверен, да му ученипи сва иравила добро знају; напред сам поменуо, каква незгода настаје из тако једностраног учења без напоредног читања класика По свему, о чему сам говорио, ја сам за овакав програм датинскога језика у VII и VIII разреду напт и х гимнасија: VII разред. 1. Синтакса с 3 часа недељно ; конгруенција; наука о падежима; одређивање места, простора и времена ; особине у употребљавању номина; 1етрога; сопвесиИо 1етрогит; ЈгкПсаилиз; соп1ипс11тиз независни. Све се ово има изучнти по прописној књизи: Латннска Граматика од Јопана Туромана II део : синтакса. Уз то се читају згодни иримери по прописаној књизи Ј. Туромана (I и II разред). 2. СогпеНиз Нероз: УИае ехсе11епИит јтрегакогит (најзгодније је прашко издање од Паточке), колико се може прочитати, с 2 часа недељно. При преводу мора наставник, тумачећи текст, велику пажњу обратиги на прпмену оних правила из синтаксе, која су дотле изучена. Напомињем да наставник — кад се увери да су му ученици добро разумели синтаксу, може бити пре, него што се падао, — може при крају године за понављање синтаксе узети и мањи бро,) недељних часова, а већи употребити на читање Корнелија. 3. Сваке две недеље писмени задатак у школи: превод са српског на латински таких примера, којима се обухватају дотле изучена правила из синтаксе.

VIII разред. 1. Сннтакса с 2 часа недељно: зависни коњунктив; ЈтрегаИуиз; пШпШуиз; асс. с. тИиШУо; пот. с. \ о; упитне реченице ; огаГдо оћНдиа; рагИсјрјиш; §егип<Нит и дегшнНуит; зирјиит ; негације; приредне коњункције; просодија и календар у главним потезима (све по Синтаксп од Ј. Туромана). Уз то нарочити иримери опет од Ј. Туромана. Све то ваља извршити за првих 4—5 мес. 2. С. Ј. Саезапз: Соттеп1агН сЈе ће11о СаШсо, 2 часа недељно. Наставнику је остављено на вољу, да чита коју књигу хоће, али да мора прочитати бар једау књигу. 3. Оу1(1ш8 Шбо. Чита се с 1 часом недељно, а наставнику је остављено на вољу, да бира за читање песме, које уз спрему његових ученика највише пристају; овде се чита тек, кад се сврши синтакса. 4. Сваке две недеље задатак као и у VII раз. * * * Ето, како ја. мислим о програму из латинскога језика за VII и VIII разред наших гимнасија , а и опет велим, да бих се врло радовао , кад би и остали другови изнели своје мишљење по овој ствари, не би ли доказали, да је где где моје мишљење погрешно , и да ће самој ствари од веће користи бити, ако се друкчије узради. Београд, марта 1891.

КРИТИКА И БИБЛИОГРАФИЈА,

КЊИЖЕВНЖ 0.БЗНАНЕ Издања, југословенскв академије знаности и умјетности за 1890. годину. Од времена свога постанка па до наших дана југослов академија богати сваке године научну хрватску кшижевност радовима, који су најјаснија

сведоџба, да Академија нанредује на дику свога народа и на корист нашој научној књижевности. Проучимо ли издања Академијина, која чине једну лепу и одабрану библиотеку, на мах ћемо се уверити, да хрватски академици патриотски поимају свој задатак и да стоје на висини свога позива. 1'адујући се од свега срца овоме лепоме напретку