Prosvetni glasnik
НЛСТАВЛ ЦРТАША У ФРАНЦУСКИМ ШКОЛАМА
507
НАСТАВНИ ПРОГРАМ ЗА ГЕОМЕТРИЈСКО ЦРТАЊЕ I Одељак Наука о дво-димензионалним облицима 1. Употреба ннстцумепата, потребних за цртањс правнх линпја, круга п подигона (лењпр, шестар и угломер). 2. Извођење праволпнвјскихгеометријскихслика помоћу овпх оруђа. Цртање простих мотива за украсе пода и плаФона (камепих илоча, паркета). Извлачење пером и тушем п у бојама. 3. Извођење нраволимијскнх п криволинијских Фигура помоћу оруђа. Израда њихова тушем и бојама. Најважнпје криве липије: елипса, хипербола, парабола, линије сводова, спирале п т. д. У женскпм школама: нримена ових цртежа, у плетењу^ и везу. II. Одкљак Наука о тро-димензионалним облицима 4. Цртање и геометрпјско представљање простих геометрпјских тела, и најпростијих предмета — објеката, као: везовање и склоп дрвета, камених сводова, собног намештаја п т. д. У женским школама примена код кројења одела. 5. Посматрања ираве лнннје у равнипи, у простору п о њеним пројекцнјама. 6. Пројекције геометријских тела и простих предмета. Постављање (намештање) овпх објеката паралелно с пројекцпјском равнином. 7. Прак гично упутство за цртање равиих површина, полиедара и кривих површпна. III. Одељак Архитектонско цртање; конструкције сенчења 8. Основи архитектонског цртања. Зидовн и гесимсовп. Напомене о зидању грађевипа. 9. Подробније објашњењедоријског редастубова. 10. Најунотребљпвнје конструкцнје сенчења (под углом од 45®). Практично упутство за извођење цртежа, Своја сенка, бачена сенка. Цртање по простим стругашш (токарскпм) предметпма. Цртање пајважннјих облика геспмсова. 11. Архнтектонско цртање. Подробпије објашњење јонског реда стубова. 12. Подробније објашњење корпнтског реда стубова. 13. Цртање простнх махпнских делова (по котама) и њино представљање у одређеној размерп. Поједнне ове цртеже треба и сенчнти н извући тушем.
IV. Одељак Пргшена арстходних студија 14. Појава линијске перспективе. 15. Проширење и допуна пауке о коиструпсању сенке. Цртање црстенастнх и завојннх (шраФвих) површина. 16. Поуке о топограФпјп, представљању и умањивању карата и планова. И?рада карата и планова иером н бојом. 17. Цртање зграда. Основнн нацрт зграде н њених најважннјих саставппх делова. Цртање махина. Основшх пацрт једне махнне н њених најглавпнјих састојака. Распоред ових 17 програиних тачака За поједине врсте школа, овакав је: I. За основне школе За нижи курс (1, и 2. разред). За овај ступањ прописано је само уиознавање ученпка с употребом инструмената. За средњи курс (3. и 4. разред): тачка 1. и 2 За виши курс (5. и 6. разред!: тачка 1, 2, 3 и 4; За ародужне школе: тачка 4, 5, 6, 8 и 9, За грађанске школе: тачка 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 12, 13, 14, 15, 16 п 17. II. За учитељске гиколе За арву годину: тачка 1, 2, 3 и 4; За другу годину: тачка 5, 6, 7, 8, 9, 11 и 12 ; За трећу годину: тачка 13, 14, 16 и 17. Пааомена. Партпје, које говоре о конструкцпјама сенчења, као п оне, што се баве извлачењем тушем, не узимају се у учптељскнм школама. III. За лицеје и колеже, аравца стручног-реалног За арву годину : тачка 1. и 2; За другу годину : тачка 2. 3 и 4; За треКу годину: тачка 3, 4, 5, 6, 7 ц 8; За четврту годину: тачка 8, 9, 10 и 13; За аету годину: тачка 11, 13, 14, 16 и 17 ; За шесту годину: тачка 12, 14, 15, 16 и 17. IV. За лицеје и колеже, аравца хуманистичког Распоред за ниже разреде ових истп је онај, као што је у II. разреду реалннх; а у старијим пак разредима, одговара распореду, шго је за III и IV разред стручнпх — реалцпх лицеја и колежа.
У исто време, кад се радила оваква коренцта реФорма наставе цртања, обраћепаје уједно пажња и на аосматрање једне нарочите испитне комисије | за наставнике цртања. Године 1880, ова је коми64 *