Prosvetni glasnik

68

образовање толико, колико им је цил, припремати девојке за један или за други практички рад У том нравцу држава чини много, а тако исто оетављено је много и приватној иницијативи. Учитељске школе, школе за учење туђих језика, за музику, за певање, цртање, књиговодство, за степограФију, за дечја забавишта, за бабичлук, за разне занате и т д , основане су одавно и у великом броју, у разноврсним облицима, на рачун државе, области, градова, разних друштава и лојединаца. Школе за опште образовање у Аустрији су још нове, а остављене су са свим приватној иницијативи. Држава је задржала за ое право надзора и контроле, а неким заводима даје супеидију. Из реда ових школа најбоље су уређени лицеји, који су, по својој организацији, веома слични с руским жеиским гимназијама. I. Женске учитељсне школе. Већину учитељских школа издржава држава; неке су о трошку разних друштава (н. пр. калуђерица) или приватних лица. Да би приватне учитељске школе имале право нздавања сведоџбе, које би имале исту важност као и сведоџбе с државних школп, морају бити уређене по штатутима и програмима државних школа, директор и наставници морају нмати квалиФикације, које се траже за државне школе, а постављење њихово у приватним заводима бива по споразук у са школским властима. Овака женска учитељска школа има четирп разреда и петоразредну вежбаоницу за практичко вежбање будућих учитељица. Поред тога има по нека женска учитељска школа приправни разред, а врло често нарочите једногодишње курсеве за спремање учитељица женског ручног рада и за учитељице дечјих забавишта. Ну, ови курсови и приправни разред могу бити и одвојени од учитељске школе. За пријам у учитељску школу тражи се од кандидаткиња: да нису млађе од 15 година, да су доброг здравља, доброг владања, да положе пријамни испит из религије, наставног језика, геограФије, историје, аритметике, јестаственице и цртања. При једнаком уснеху из ових предмета имају првенство оне кандидаткиње, које покажу бољи успех у чистом писању, цртању слободном руком, ручним радовима и које имају добар музикалан слух. Због све впће навале кандидаткиња у учитељску школу — чему ће бити узрок и то, што се у учитељским школама не плаћа школарина — пријамни се испити држе веома строго и имају озбиљног значаја. У Бечу, у женској учитељској школи има доста ученица из осиротелих аристократских породица, које

при све већој навали сваке године за пријам у школу, имајући за се јаку протекцију, веома отежавају пријам осталим кандидаткињама. У свима готово учитељским школама ограничен је број, колико се може примити годишље у школу. У Бечу се не прима више од 40, а јавља се по 2 — 300. Наставпи план за женску учитељску школу:

I. р.

II. р.

III. р.

IV. р.

Религија')

2

2

2

2

Педагогика

2

5— 6 2 )

9

Језик

4

4

4

ГеограФија

2 „

2

2

1

Историја

2

1

2

1

Математика

3

3

2

1

Јестаственица

4

4

3

2

Краснопис

1

Цртање

2

2

2

1

Ручни рад

2

2

2

2

Музика и певање

2

2

2

2

Гимнастика

2

1

1

1

Свега часова

26

26

27-28

26

Педагогика и арактичка вежбањ а. Циљ је предавању педагогике: дати општи појам о телесној и душевној моћи човековој, о средствима за њихово развиће, показати основе историје васпитања, упознати с методиком појединих предмета, с уџбениницима и учплима, с историјом педагогике п народног образовања, нарочито у Аустрији, и најзад, са законима и уредбама за основне школе. Ј ченице III. и IV. р. дужне су што чешће походити предавоња у вежбаоници, и саме их држати. У II. р. основни појмови педагогике, У III- р. општа и специјална методика, нохађање вежбаонице и критика држаних предавања, и то у нарочитим конФеренцијама под упуством представника педагогике. При крају године учешће упредавању. У IV. р. историја васпитања и образовања, нарочито у Аустрији, држање лекција — особито из аритметике и језика — састављање програма за те дисциплине, критика лекција својих другова. Особито се препоручује читање код куће одабраних дела из педагошке групе (педагогика, дидактика, методика) и састављање реФерата о прочитаним књигама. Језик. Знање граматике, умење правилно изражавати се усмено и писмено. Нреглед важнијих Ј ) Програм из Науке Хришћанске у свима шкодама у Аустрији састављају црквене власти, сваке вероисповести засебно. 2 ) 6 часова у оним школама, које имају дечје забавиште .