Prosvetni glasnik
СЛУЖБЕНИ ДЕО
после сваког умаог или тедесног напрезања.- Задржаваље ученика у учионпцама више од прописаног времена утиче врло штетно на здравље њихово, а наставницп којп то чпне не могу се би по чем пазватп пријатељима својих ученика, и заслужују сваку осуду. Поред свега овога наставнпцп ће гледати да у свакој прилици школскога жпвота иодсете ученпке на најглавнија здравствена правила, која су наставом дотпчног предмета утврђена. 3. Настава: мора бити иравилна и мила. На метод свога рада наставници треба да обрате особиту пажњу, те да настава буде увек ведра и пријатна, као што је код онпх наставнпка, који имају љубавп према своме послу, који своје дужности врше савесно и уредно, и којп се старају да својпм ученнцима олакшају разумевање и памћење. Разумевање и памћење наставне грађе олакшаваће се много тиме, ако паставници буду ирипремали наставна средства, ако буду долазили спремпи на часове, ако се у предавању не ослањају само на помоћ уцбеника, него ако су онп сами живп уџбеник својпм ученицима, и ако се усавршавају у раДУ дружењем са сиремнијим наставпицима и читањем упутстава, која су проппсана за поједине предмете. Да бих нак са своје стране олакшао разумевање новог наставног нрограма и упутио наставнике на што правплнпје извођење н примењивање његово, овом прилпком износпм кратке напомене за предавање свакога предмета, 1. Сриски језик. Ван сумње је да матерњп језик заузима прво и најзнатнпје место у основној настави, јер је он најмоћније средство за образован е у свима правцииа. У нижој осповној школи њему је циљ, да нрипрема ученике, да се могу језиком усмено и писмено нравилно служити, да их упознаје с најзнатпијим књижевним облицима, како би се могли користити српском књижевношћу, и да их васпитава. Код овога предмета најбоље се може применити педагошко правило: „Искуство претходи науци," јер наука је систематизовано знање, а знање треба прво стећи, па онда довести у ред или систем. По томе граматици у нижој основн. школи мора нретходити знање српског језика. Поред куће, у којој се добива знање језика, млађи разреди основне школе морају то знање увећати, допунити и пречистити. Зато ће наставници још од првог дана, кад деца у школу пођу, обратити пажњу на њихов говор. А како је говор копија човековпх представа о предметима и њиховим одношајима, то се разуман педагог стара да одмах у почетку даје својим ученицима тачне представе основних нојмова. То се постиже прииремом за наставу. Та припрема, као што је и програмом прописано, мора трајати најмање два месеца, а њени главни правци јесу: аосматрање иредмета и разговор о њима, цртање иредмета и разликовање речи и гласова. При посматрању предмета ваставници ће највише обратити пажњу на разлике између основних облика, броја делова, боје и величине, као глав-
них особнна појединих ствари, и на разликовање између речи, слике и истинске ствари. Стварп, пак, за проматрање и разговор наставници ће узиматп из своје околине по свом нахођењу. Појам о речима не треба даватп деФиницијом , него ће ученици само научити да познају речи и да их у реченицама разликују. Слогови се најлакше упознају певањем какве лаке песмице, коју ученици треба пре тога да науче; а гласови се најлакше упознају, почињући прво с речима у којима има пискавих гласова. С проматрањем и разлпковањем речи и гласова мора упоредо ићи разликовање праваца на стварима и цртање ствари. Доказана је истина, да је ириродни м,етод сваког иредмета онај, којим га је човештво обрађивало. По томе, писању и читању мора претходити цртање. А вешти наставници у овоме послу све ове правце уједињују за време предавања. Предмет за цргање био би пре тога предмет за проматрање и разговор, а његово име реч за расклапање на гласове. На учење појединих слова треба прећи тек онда, кад ученици стеку довољно окретности у писању главних основних црта и кад се извежбају да сваку лакшу реч расклапају на гласове. У даљем изучавању српског језика имају 4 главне врсте рада: учење читања, писање, граматика и декламовање. 0 томе имам наставницима да учнним ове напомене: Читање. — У I разреду читање почиње с познавањем сдова, и у њему се не тражи брзо, него лагано и иравилчо читање. А да би ученици добили добар основ за даље учење читања, мора се у овоме разреду удожпти особпто старање око шчитавањи. То пак шчитавање зависи од брзог механичког покрета очију и прегледа слова у речима. Докле год се очи пе извежбају да једним покретом прегледају два три слова, не може бити шчитавања. Да ученици могу од једном прочитати реч од 3—4 сдога, морају се поступно вежбати у томе. Чим ученици упознају два сдова, треба да се вежбају да их у један пут пзговарају. Докле се то добро не утврди, наставницп не треба да хитају и предазе на нова слова. Таких вежбања треба да буде у довољној мери и код свију других слова. Шчитавање ово врши се прво са словима писаним на габли, за тим на словарици и тек но том у Буквару. Шчитавање је најтежи посао у I разр.; зато и опет препоручујем насгавницима, да око тога уложе особито старање, јер од тога зависи да ли ће ученици читати по слоговима, или ће срицатп и „празнословити" у читању, како у овом, тако и у старијим разредима, што се и данас често може наћи. Ни један наставник не треба да почиње даљи рад с лрвим разредом, докле добро не проучи „Упуство за предавање Буквара", које се мора налазити у свакој шкодској књижници, и кога се наставници морају тачно придржавати, ако желе да им рад буде правилан и да од њега буде користи. У II. разреду читање треба продужити тако, да се у почетку тражи више правилно и лагано читање, а после, ноступно, све брже и течније.
22*