Prosvetni glasnik

182

СЛУЖБЕНИ ДЕО

добро нађу. У службеним пословима дужне су надзорницима све властп на руку ићи. и за њихову Ј се безбедност старати. Наставниди основних школа иак имају се наредбама надзорника иокоравати и њихових се упустава у свему придржавати. 0 свему овоме начелство — управа — ће одмах известити све подручне надзорне власти, као и школске управитеље, наставнике и општинске председнпке, и наредпће им, да се према овоме управљају. ПБр. 1790. 31. јапуара 1893. год. у Београду. Мииистар иросвете и црквених аослова, ј Ј о ВАН јаОРЂЕВИЋ С. р.

УПУСТВО за прегледаве основних школа у течају године. Госаодине, Одредио сам Вас, да у течају ове школске године прегледате основне школе. Према чл.. 70 и 72 закона о основнпм школама овај надзор треба да буде ради поуке и реда. П1то се тиче поуке у школском раду и школском иоретку (дисциилини), Ви ћете обратити пажњу нарочито на ово: 1. Да ли се предају сви наставни иредмети, који су законом прописани. 2. Да ли се ти предмети предају према одређеним ирограмима. 3. Да ли се учитељи (учитељице) прндржавају прописанога расаореда часова. 4. Да ли се учитељи саремају за иредавања. 0 овом ћете се уверити, ако позовете учитеље, да у вашем присуству држе предавања према утврђеном ирограму п према прописаном распореду часова. 5. Да ли су наставну грађу расиоредили подједнако преко целе школске године, а нарочито, да ли су првога течаја прешли половину грађе. 6. Да лп предају јасно и разумљиво, одмерено и поступно. 7. Да ли при предавању правилпо унотребљавају очигледна средства. 8. Да ли има довољно саморадње при предаван>у и учеву. 9. Да ли је ионављање онога, што је предавано, природно и логично, и има ли га довољно при појединим предавањпма. 10. Да ли су предавања распоређена тако, да све до краја школске године има по нешто ново,

те да се деца не би мучила досадним понављањем кроз више недеља пред испнт. 11. Да ли се правплно примењују начини и облици предавања. 12 Да ли су довољно заступљени аналитичкоиндуктивни и генетичко-хеуристпчки метод. 13. Да ли у предавањима има довољно живости и природности. 14. Да ли ученици добровољно иазе на иредавања и да ли их ова интересују. 15. Да ли се у школи употребљавају само оне књиге, које су прописаним путем одобрене (чл. 5 закона). 16. Да ли учигељи исаитују ученике свакога месеца и да ли заводе оцене у одређено време (чл. 44. закона). 17. Ди ли учитељи тачно и савесно врше све школске послоне. 18. Да ли она воле школу и ученике и да ли су одани васппгачком позиву. 19. Да ли према ученицима поступају родитељски и озбиљно. 20. Да ли добрим иримером претходе својим ученицима. 21. Да ли паза довољно на чистоћу у школи и код ученика. 22. Да ли пазе на здравље ученика и да ли испуњавају потребне погодбе за одржавање здравља за време наставе. 23. Да ли кажњавају ученике, и како их кажњавају. 24. Да ли употребљавају и оне казне, које су законом забрањене. 25. Да ли пазе на то, да се ученици присгојно и учтиво понашају. 26. Да ли негују у њих довољно моралне и религијске особине. 27. Да ли воде ученике у цркву у одређено време. 28. Да ли узимају редаре у помоћ за одржање порегка. 29. Да ли ти редари помажу учитељу и у настави, илн га може бити и замењују, кад он није у школи, 30. Да ли учитељи показују довољно вештине и такта при предавањима. 31. Да ли они постизавају орај усаех, који се према чл. 1 закона тражи од основне школе, нарочито у интелектуалном и морално-религијском погледу. 32. Да ли се учитељи брину о одржавању иотребне везе између школе и аородице — учптеља и родигеља.