Prosvetni glasnik

388

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

буду оцењенп у двомесечју, које је долазило и у осталима. Ученици су у опште тачпо долаиили на часове и у томе су погледу родитељи и старатељи водилн похвалеу бригу. Међу тим за родитеље и етаратеље нарочито оних ученика, који су у I разр. били, не могу рећп, да су се и о томе старали, да деца код куће уче, и томе њнховоме немару мора се доста пршшсатп, што није успех код многе деце бољи, у колико би могао бити бољп поред оне две главне незгоде, које су напред помепуте. Бпло је заразних болести, шарлаха и диФтерије, но како су кратко време владале, деца су два пута, али на кратко време, распуштана. Кад су ученици између часова излазили па одмор у двориште, међу њпма се налазио по једап наставник. Школска библиотека бројн 720 дела, од којих је ове школске године приновљено 44 дела, и то 2 из канцеларијских трошкова, 18 су поклонпла приватна лица, а остало је послало мпнистарство просвете. Библпотека је врло сиромашпа — нема тако рећи ни најпотребнијпх стручнпх књига за наставнике. Прека је потреба, да се овој школи стави на расположење ма колика свота годишње, како би ироФесорскп савет могао одабрати а директор пабавити извесне књиге, јер наставницп у овоме далекоме крају немају од кога узети ни на позајмицу књиге, које су им врло потребне. У кабинетима налази се у довољноме броју добрих апарата и учила. Школска зграда је својина овдашње општине, која о оправкама води брпгу; зграда је у доброме стању.

Дечја представа. Наставници су приредили 6. Фебруара забаву с игранком у корист сиромашних ученика ове школе. На забави су ученицп и ученице представљали иозорншну пгру моралне п поучне садржине за децу с натписом „Не укради", коју је написао и коју је за децу спремпо директор. Представа је испала на опнпе задовољство, што се у неколико внди и пз прихода; ио одбитку свих трошкова — који су моралп бити замашни нарочпто с тога, што је направљена и бојом израђена позорница, која ће се моћи у сличним ириликама опег употребити — остало је чиста прихода 321 динар, од чега је једна трећина утрошена на одело сиромашним ученпцима о Ускрсу, а две су трећине остале, да се за њих купи одело на јесен. Песму за иредставу компоновао је г. Ј. Свобода, учитељ музике у I б. гимназији, а позореицу

и завесу бојом је израдио г. П. Чортаповић, учитељ цртања у овој школи. Приређпвање оваких представа поред материјалне користп има и ту моралну корист, што живом речју износи неваљалство и жигоше га као такво, а има п по наставу користи, јер навикава, као и декламовање, децу на правилно акцентовање. Прослава св. Саве. Овај школски празник прослављен је и ове годиее свечапо. На служби су певалн ученици на кору као и путем из цркве у школу. Дворница за цртање бпла је украшена и у њој се искупило дупком најодабраније публпке. После водоосвећења п резања колача, држао је беседу „0 бактерпјама" саветом одређенп предавач г. М. Кутлешић; тема беше згодно изабрана у доба, кад су владале заразне болести. За тим ,је директор у краткоме говору поменуо добротворе овој школи, којп су се у разнпм приликама сетпли сиромашнпх ученпка, а нарочпто је истакао покојнога Стојпна Најдановића, који је оставио 45.000 дпнара у злату, да се из прихода од те суме школује један Неготипац и један Зајечарац, а које бира ироФесорскп савет дотпчних школа. Та задужбина ступа у жпвот кроз пет година. Судом оверен тестаменат о овоме завештању чува се у архивп ове школе. Помињање добротвора требало би да се уобичаји у свима школама, јер тиме ће се круг добротвора ласно проширити. После директоровог говора ученпци су невали песму Св. Сави. Сав трошак око ирославе (колач, кољиво, ракија, слатко, свећа и т. д.) до ове године сносила је општина; како то није сада хтела, то је трошак подмирен из канцеларијских трошкова. После подне су ученици по дојакошњем обичају певали и игралп у школи под надзором својих наставника а у присуству својих родитеља и сроднпка. Мајалис. У недељу 9. маја изашли су ученици у шуму код манастира Букова, да у песми и игри под надзором својих наставника проведу цео дан. У шуми су приређене утакмице у трчању, скакању и другим играма, а раздаване су књиге као награда најбољим утакмичарима. Између појединих утакмпца ученицп су наизменце певали и играли народне игре. Песме, које су ученици певали у шуми, уз пут п прп повратку на тргу, одлнкују се пријатном мелодијом и згодиом садржином тако, да су прешле већ и у грађанство.