Prosvetni glasnik

514

ИЗВЕШТАЈИ ИЗАСДАНИКА НА ИСИИТИМА

је при таквој иодеди имада да трпи настава, г. директор ће јамачно постарати се да се штета откдони идуће шкодске године, и чиниће у то име преддоге Господину Министру. Изводите, Господине Министре, у горњем примити извештај о зшм изасданичком и надзорничком раду. Водео бих да сам могао оправдати покдоњено ми поверење; да сам могао видети све и издожити у иравој истини, те тако користити настави. 14. јуда 1895. год. у Београду. Михаило Валтровић с. г. проФесор Велике Школе IX. Извештај г. проф. Саве Урошеви1а о пожаревачкој гимназији, Вишој Женокој Школи у Пожаревцу, неготинској гимназији и градиштанској н. гимназији. Г. Шинистру иросвете и црквених аослова. Одређен за председника одбора за испит зредости у пожаревачкој гимназији и за надзорника у горе поменутнм шкодама, част ми је поднети Вам о повереном ми посду сдедећи извештај: I Испит зредости у аожаревачкој гимназији извршен је у свему по прописаном правидннку. На жадост морам констатовати, да су кандидати ноказади врдо сдабо знање из Немачког језика. Узрок је: готово никаква настава из овог језика у свима ранијим годинама. За тај предмет у овој гимназији мењади су се многи наставници, и то наставнидп врдо сумњиве спреме. Имајући ово у виду, испитни је одбор морао бити бдажији при одењивању кандидата из овог предмета, но што би то у повољнијим прпдикама био. У свима остадим разредима гимназије присуствовао сам редовним годишњим испитима, иди сам сазивао кодоквијтме, на којима су поједини наставници пропитивади ученике , као и на испиту. Уверио сам се, да су сви наставници предавади по прописаним уџбеницима, да су многи довршиди програме предавања, и да је метод наставе и пропитивања код већине потпуно на своме месту. Само изузетно, могао би се сдаб успех из неких предмета тумачити недовољним радом иди неумешношћу дотичног наставника. Настава у пожаревачкој гимназији много је трпеда ове године због одсуствовања појединих наставника, који су, због подагања проФесорских испита, по некодико месеци биди ван шкоде. Предавања су прекидана у јануару иди Фебруару, а настављана у мају иди никако.

Истина ови наставници имади су и неке заменике за време одсуства, ади те замене, по невољи, никада не могу бити од користи. Шта више, бидо је сдучаја, да је наставник крајем маја затекао код ученика исту декцпју, коју је у Фебруару оставио био; „заменик се забављао само понављањем старих лекпија." Ово одсуствовање, због проФесорских испита, постадо је једна стадна бодест у нашим гимназијама, које редовно, сваке године, уноси страшан неред и забуну у наставу. 0 овоме би дакде требадо озбиљно промисдити, и што пре из овакве једне незгоде траашти издаза. Наставници, који из појединих предмета нису довршиди програме, правдају се тиме: иди што су доцкан почеди предавати; иди што су дуго одсуствовади; иди што је ведики програм; иди због трампе предмета око подовине године, а претходник је врдо мадо свршио; иди, најзад, из разних других узрока. — 0 свему овоме надам се да ће директор гимназије поднетп детаљнији извештај. Да би идуће шкодске године пожаревачка гимназија. могда добро и правидно Функционпсати, потребно је: да се наставничко особље пробере и грунише по стручности и да се стадно утврди распоред иредмета међу наставницама. Успехаиреда тада мора бити, а избегда би се и она комична сдучајност, дау једној гимназији може бити 4—5 прекобројних наставника. Пожаревачка гимназија нема ни сва потребна учида, нити довољан број докада за њихов смештај. Једна ведика гимназија, па нема више од једне собе, у којој су све могућне збирке и апарати смештени! Приметио сам да нема ботаничке збирке. Досадашњи наставници нису биди кадри да из окодине саставе деп хербаријум, потребан за. вишу и нижу наставу; ади надати се, да ће садашњи, мдађи и вреднији, то учинити. Зоодошка је збирка врдо сиромашна: сем збирке шкољака и пужева, једне старе збирке инсеката, 2—3 испуњене птице и некодико гуштера у шпиритусу, ништа више нема. За ниже разреде потребни су анатомски модеди (од гипса иди хартије) појединих органа човекових: ока, ува, мозга и т. д., како деца и поредцртања на табди, не би ове ствари учида на памет и без разумевања. Физички кабинет потребује допуне у многим апаратима, као и замене старих, искварених и подомљених. II Ново отворена Виша Женска Школа у 11ожаревцу имада је ове године само један — ирви разред. Шкода је смештена у црквеној кући: има