Prosvetni glasnik

628

НАУКА И НАСТАВА

Управитељ има у гдавноме да надгледа: да ли учитељи долазе 1 ) и улазе у школу на време; да ли у њој раде одређени посао, и да ли га врше онако како прописују дидактичка и методичка правила 2 ). 2. Одржање реда. У свакој школи, као у једноме заводу, мора бити реда као и у једној учионици. Мора се знати време кад ће да звони за долазак деце у школт, кад за улазак; ко ће то да врши; ко треба да буде ту и пази на децу до доласка наставника и уласка у школу; 3 ) кад ће да се излази на одмор и где ; шта ће да раде деца тамо и ко ће да буде међу њима; ко ће да чисти учионице, кад и како; ко да ложи пећи, доноси воду и одржава школско двориште у реду; где да долазе родитељи и други грађани и разговарају с учитељима, те да не би улазили у учионицу и сметали и тако даље. Ово све одређује управитељ, а где он не може сам, ту му помаже веће и школски одбор. Све што би после реметило већ једном утврђен добар ред, унравитељ је дужан отклањати на најбржи и најзгоднији начин. Ако би се појавила неслога и свађа у колегијуму и судар пли жалбе родитеља противу кога наставника, управитељева је дужност да у интересу заједничкога угледа и напретка школинога или дечијега ово изравна и уклони. 3. Замена. У случају болести којега наставника закон прописује, да му се одреди заменик, те да не би његови ученици дангубили. Ако је болест дуготрајна, онда и само министарство одређује замену или заступника с нарочитом платом. Но ако је болест мања и краћа, онда су дужни сами учитељи да замењују свога друга. Да ли ће ово вршити сви наизменце или један, то одређује управитељ. Нема сумње, да је много правичније да га и од учитеља, да сведоче, да једна колегиница, која је редовно ишла у школу, није била најмање на 30 часова у школи!!!... Ј ) У једној школи учитељи су се били договорили, да, ко од њих дође иосле звонцета, мора платити каФе ! То је чинило, да се сваки старао да стигне ире звонцета. Јер му овде није само до срамоте, него и до штете..... И овако је другарство боље, но превијен табак, »ивјашњеае« итд. 2 ) Али на ово не сме сувише утицати, јер су наставници слободни, да бирају методе и оглелају од сваке руке. 3 ) Многи учитељи, па и управитељи с њима, сувише греше, што остављају децу саму до самога почетка школе. Варем по један учитељ ваља увек да се нађе код школе и међу њима. Ако је ружно време, он ће пазити, да деца мирују по учионицама, а ако је лепо време, он и сам може бити међу њима, било да им помаже у њиховим играма саветом и упутом, било да нађе како друго занимање, на пример читање. Кад буде време за улазак, онда сваки разред треба да се уреди за себе и пође у своју учионицу, своме учитељу.

замењују сви редом. Но како? Да ли свакога часа други, или свакога дана? Ако би се узело, да сваки заменпк ради целога дана, онда би незгодно било за његову школу јер би она тога дана дангубила. Боље је дакле да се замена одређује за сваки час, тако, како наставници замениоци могу тога часа у својој школи дати писмени-рад. Сад је још питање: да ли часови да иду онако како су у распореду или да наставници поделе предмете, на кад коме дође ред да замењује, он да узме свој предмет? С Формалне стране онај би нрви начин био бољи, јер се не би кварио распоред и сваки би иредмет имао онолико часова колико му је одређено. Али с материјалне стране ово има својих тешкоћа. Наставници не знају шта је и како је који од њихових претходника ирешао из којега предмета и тешко им је да наставе. Ако би пак поделили предмете, онда бн сваки за своје предмете водио бригу како за најбоље нађе и трудио би се, даученици у његовим предметима не изостапу. А најбоља је комбинација: да часови остану онако као што су у распореду, па да сваки иде онда, кад падају часови из његових предмета. При овоме ваља пазити, да свакоие наставнику дође, бар приближно, подједиак број часова. Ово захтева правда. 4. Сазивање већа. Закон је одвише мало поља за рад одредио већу учитељском. У њему се само вели : „Сви учитељи или учитељке (овде је погрешно „или," вего ваља и) чнне учитељско веће те школе или тога места. Учитељскоме је већу главна дужност старање о насФави и дисциплини ученика. Бдшке наредбе о већпма издаје министар нросвете и црквених послова." Ништа више нема о раду и дужностима већа. Па ни саме ове „ближе наредбе" нису изишле. Међу тим, веће учигељско могло би да врши најважније послове и да силно утиче на напредак школин. Много што шта, нгго један не може, могу сви. Договор кућу гради. Сви учитељи у једном месту и у једној школп налазе се у. једним истим приликама и боре се с једним пстим тешкоћама. Зато је иотребно да се договарају како да се нађу у њима и како да их отклањају. Све ће ово учинити лакше заједнички него сваки за себе. Ту је договор не само о прославама, излетима и испитима, него и о најбољему одржању реда, васпитавању деце, па и предавању појединих предмета. Дивно би било увести, да се веће скупља сваке недеље у одређено време и да се поред других дневних ствари уведе, да ио један наставник прича како он предаје који предмет, и зашто тако ради, како је искуство поцрпао до сад сам, предајући тај предмет. После овога имали би