Prosvetni glasnik
598
РАДН.А ГЛАВНОГА ПРОСВЕТНОГА САВЕТА
Захваљујући тоило на поверељу, којим ме је Гл. Пр. Савет изволео одликовати, част ми је поднети му о поелатнм ми таблицама своје мишљеве. I. Одмах, у почетку, сматрам за дужност истаћи факат: да ни у једном предмету не располажемо са тако много разноврсних и очнгледних средстава, као у настави рачунској. Свака стварчица, сваки, тако рећи, предмет, који се налази у непосредној близини нашој, нуди нам се, да нам својим цоређењем, спајањем или растварањем, објасни и постанак бројева. Према томе бројање, као н рачунање у прва два разреда основне школе, ваља вавек оснивати на средсгвима која нам у изобиљу пружа сама природа. Паставник је ту, да упоређивањем, састављањем, растварањем и примењивањем истих предмета, рачунску наставу оживи, учини је занимљивом за своје ученике и придобије их за овај предмет. Подобним радом ученици могу јасно да увиде: како све тече једно из другога и како на лав начин постају и четири рачунска вида. У примерима, као и у стварним предметима, не сме се оскудевати, јер ће се аима јаче и боље утврдити појам о каквоме броју него свима могућим голим разлагањима наставниковим. Радња рачунска, у којој ученици својим рођеним очима посматрају а својим ручицама сабирају, одузпмају, множе или деле, те се тиме на лак и природан начин упознају са природом дотичнога броја, од огромне је важности по ученика, јер се друкчије, управо, нредавање рачуна ни замислити не може. Таквом радњом само, ученици веџбају свој разум, полажу темељ бистром и зрелом расуђивању и добијају основе за нрактична и привремена знања. Напротив, одузмимо наставнику она средства, забранимо му, да се при елементарној обуци у рачуну сме послужнти: дрвцима, каменчићима, зрневљем, прстима, окнима, орасима, јабукама, крушкама, крстићима, цртама, тачкама, круговима итд. онда смо му самим тим одузели сав интерес за овај предмет, отргли смо ученику љубав од њега и свели смо га на гб и прост механизам. Колико би, пак, опасно било то чинити, није нам потребно ни напомињати. На кратко : овим потврђујемо давно, већ ова два, позната факта: а) да се при рачунској настави (нарочито лри елементарној обуци) мора употребити све, што је доиста потребно, па да се рачун разуме; и б) да се у прелазу, са очигледностн на голе бројеве, свагда изводе веџбања са предмета и ствари који се виде, и који се могу руком узети а затим и на познатим стварима којих у школи нема или се ту не виде. Таквим поступцима само, који су основани на правилима најновије Дидактике, рачунање : а) развија код ученика саморадпу ; б) улива им љубав к иослу; в) развија им умне моКи; г) уиознаје их са суштином рачунске обуке ; д) богати их ирактичним знањима за живот.
Полазећи са ових поставака, усвојених у недагошком свету, да објасним и вредност поднетих ми таблица. II. За рачунање у првом разреду, поднето ми је на оцену 10. таблица на тврдоме картону, у величини од прилике по '/ 2 кв. метра. Таблпце су удешене за зид и на свакој од њпх представљен је по један број; свега од 1 —10. На свакој таблици нацртан је по један квадрат а у свакоме се квадрату налази : 1) слика, која објашњава дотични број који се на таблици изучава; 2) поред слике онолико тачака, колико тај број има у себи јединица ; и 3) написана цифра. Око квадрата налазе се друге слике разних предмета. Тако : На таблици бр. 1. насликана је у квадрату једна крушка а изван квадрата : 1 сахат, 1 црква, 1 звоно, 1 круг, 1 звезда, 1 црта, 1 јабука, 1 дрво, 1 јаје. На таблици бр. 2. у квадрату, насликан је петао (у намери да деца уоче његове две ноге, које се према труиу слабо примећују) а изван : 2 црте, 2 ципеле, 2 стакла, круг са 2 поља, гранчица са 2 трешње, 2 руке са 2 опружена прста итд. На таблици бр. 3. у квадрату насликана је виљушка са 3 бода а изван: 3 црте, столичица са 3 ножице, гранчица са 3 жира, гранчица са 3 листа и троугао. На таблици бр. 4. у квадрату, насликан је коњ (у намери да деца уоче на њему 4 ноге) ; а изван: 4 црте, столица са 4 ноге, квадрат са 4 поља, кола са 4 точка итд. На таблнци бр. 5. у квадрату, налази се рука са 5 опружених прстију а изван: 5 црта, 5 звездица, б ексера итд. На таблици бр. 6. у квадрату, налази се слика једнога тврдокрилца са 6 ногу а споља: шестоугаоник. На таблицама од 7—10 налази се у квадратима: гранчица са 7 листића, паук са 8 ногу, једно поље са 9 кеглица и најпосле рак са 10 ногу. Изван квадрата, на овим габлицама, налазе се тачке у разним положајима, да би се тиме означио однос и разлике у величини бројева. Као што се види, на овим су таблицама прибрана више мање сва она средства у сликама, која су ученици са учитељем тражили и њима се служили. У место збирке стварчица, које се могу ио вољи рукама распоређивати : сабирати, одузимати, множити н делити, овим добијамо збирку слика ових предмета, чији је положај сталан, непроменљив, те се само могу очима посматрати а никако комбиновати. Код невештих, а нарочито код лених наставника, ове би таблице могле створити једно зло више у школи, јер би на место ствари и предмета дошле слике, а то је пут који механизму води. Вреднији наставници могли би се послужити њима, али тек онда, када исцрпу остала природнија средства. На овим таблицама, они би, доста успешно могли извести у првоме разреду концентрацију рачунске наставе. У главноме, дакле, много би зависила њихова вредност од тога како ће их наставници разумети. А пошто имамо основа веровати, да су напш учитељи у