Prosvetni glasnik

652

к 0 в ч

е ж и и

Андрију Дрињаковића учитеља из ./1ађеваца, среза љубићског. Сви редовни курсисти пријавили су се Управи 14-ог јула у вече сем Гаврила Ранковића, учитеља у Рачи, који се је пријавио 18. истог месеца а нредходпо се извинио Управи писмом да ннје могао на време стићн због тога, што му је избор доцкан саопштен. Сем ових 30 редовних курсиста курс су још уредно похађали и испите положиди: г.г. Аврам Анђушић учитељ у Краљеву, Сима Грандић, учитељ у Међуречу, среза Жичког, Димитрије Милићевић учитељ у Дворанима среза расинског и Радомир Кречковић, ђакон из Ужица. Практична предавања су држана из одређевих иољопривредних грана за све време трајања курса сваког дана по утврђеном распореду од 7 до 11 часова пре подне и од 4 до 6 часова после подне. Дотична господа ваставници, пзбегавајућн велику теорију н уносећи је само колико је најнужније ради потпуности предмета, трудили су се да извођењем практичиих радова и потребним демонстрацијама. круг знања код курсиста што јаче прошире задржавајући се нарочито и обраћајући особену пажњу код оних момената и радова, који ће им у практичном животу бити најиотребнији. Предавања су извршена из свих одређених предмета потпуно према утврђеним програмима, а нарочито је обраћена пажња: А. Код виноградарства: на одређивање положаја и земље за виноград, на риголовање, на избор сората лозе за разне земље и пределе, на подизање прпоришта и негу лозе у њему, на расађивање прпорака на стално место и правилно засађивање вииограда у опште, на неговање младог сада до навршетка четврте године, на резидбу, заламање, везивање и правилно обрађивање винограда у опште. Даље су упознати са разним криптогамским болестима винове лозе, а нарочито нероносиором и срествима за њено сузбијање. Покрај упознавања са конструкцијом и руковањем прскалицама „ сифонијом" и „Нехвиловом" курснсти су сами справљали бордолеску смесу за прскање и вршили исто у школском винограду. По том су упознати са разним сортама издржљпве америчке лозе, како онима што служе као подлога за калемљење са домаћим врстама, тако и са онима, које се могу употребити за директну продукцију вина. Уз ово је у школском саду америчке лозе, ради демонстрације, извршено „зелено калемљење", ма да је за то већ било прошло време. Б. Код во&арства: на спремање семеништа и иодизање воћака из семена извршивши сами, ради демонстрације, све те нослове на семеништу, које

су у импровизованој школској башти сами спремили. Даље је обраћена нарочита пажња на расађивање младих воћкица, на уређење расадника и растила и сразмеру истих према семеништу као и на неговање младих воћака у истим. Показати су им у примеру сви главнији начини калемљења и време кад се поједпни начини облагорођавања врше, а све начине (20 на броју) извели су курсисти сами и израђене и утврђене на дебелом картону однели собом ради подсећа-ја у даљем раду. Калемљење (очење) на „спавајући пуп" извели су курсисти са успехом у школском воћном расаднику и у току предавања а многи и за време испита. По том су курсисти темељито поучени на самом раду у пресађивању воћака, подкресивању и неговању круне. В. Из градинарства : на уређење школске баште н распоред земљишта исте за поједине привредне гране, за који циљ импровизована је на школском земљишту „школска башта" онаква каква треба да буде, сннмљена и нацрт раздат курсистима ради даље примене; на подизање живе ограде; на правилно обрађивање земље у башти, на ђубрење и заливање; на извођење расада у обичним и топлим лејама, и на целокупну културу иојединих важнијих врста поврћа као и на боље и савршеније оруђе и алате за школску башту. Г. Из ичеларства: на правилно руковање кошницама покретнога саћа у опште, од којег у првом реду зависи успех вештачког пчеларења. Све радове, који у обим овога долазе, курсисти су изводили и сами у школском пчеланику. Даље .је обраћена нарочита пажња на пресељавање народа из вршкара у вештачке кошнице; на зрдуживање народа; на начине ројења (природно и више начина вештачког); на правилно експлоатисање (истресање) меда и топљење воска. Д. Из свиларства. Како гајење свилених буба пада у пролеће, и сезона је већ била у свему протекла, то се и предавања из овог нредмета нису могла практично извести, већ се морало ограничити само на излагање појединих радова према утврђеном програму а без практичног извођења истих. Курсисти су за све време трајања курса походили предавања без изузетка врло уредно и поклањали су истима најозбиљнију пажњу, као што то зрелим и интелигентним људима и доликује, због чега се и могао показати онако повољан ресултат на кратком али строгом испиту, који је одржат над свима курсистима после завршетка предавања. Испнти су одржати из воћарства 28-ог после подне а из осталих предмета 29-ог јула преко целог дана. По свршеном испиту свима курсистима издата су уверења о показаном успеху из поједи-