Prosvetni glasnik

ОЦЕНВ И ПГИКАЗИ

92

чито саремљена читанка, са одабраним чланцима, нарочите тенденције, може послужити као ручна школска књига за ученике и помоћп настави овога предмета. Сваки други уџбеник за моралне и грађаиске поуке, који не би био овако израђен, биће не само сувишан, но и штетан. па ма био п много боље израђсн, ио што је ова овдашна прерада дела Дуја Јиара. Истина је, овакву шкодску књигу спремити врло је мучан и незахвалан посао, мучнпји но и израда најбоље читанке за језпк, али ако се жели, да од моралних и грађанских поука, као нарочптога предмета у школи, буде истините користи, школска књига друге врсте, намењепа настави овога предмета, пе сме се дати ученицима у руке. Једино бисмо, можда, могли „11оуке моралне и грађанске" проФ. Шевића пропоручити самим иаставницима грађанскпх школа, као помоћно средство у настави. Само да се не огрешимо о Школицу М. Ђ. Милићевића, која је за овај циљ много, подеснија, иа, сразмерио, и много јевтииија. —ик

Споменак, књига за децу. Друга кита. Прибрали Л. АазаревиК и Д. Ј. СоколовиК. Београд. Електричва штампарија и књиговезница Павловића и Стојановића, 1898. 8°, стр. 79. Пре годину дана на овоме месту ириказасмо прву књигу,— киту како је нриређивачи назваше, Споменка, који се намењује омладини: да нодесним начином утврди и прошири у школи стечено знање. Тада Сџоменак прелоручисмо као ваљану књнгу за децу. Искрено се радујемо, што и ову, другу књигу можемо још усрдније лрепоручити, јер је ова без некојих недостатака, којих је било у првој књизи, и на које у своме приказу указасмо. У књизи је седамнаест разноликих прилога: песама, прича, огшса, поучних чланака и загонетака. Као што им је иредмет разнолик, тако им је и неједнака вре-дност према циљу, коме ваља да послужи ова књига. Песме, које у првој књизи беху врло слабе, у овој су књизи најбоље од прилога. Има их шест, а све су од наших већ познатих н призпатих дечјих песника: Змаја, чшса-Љубе, Бешевића, ГНантића и — 'Коровића. Само као да је подесније било, да је узета и која Грчићева, иа ма неке од сада уиотребљених остале за трећу књигу. Од приповедака у ову књигу су ушле три: РЈјап друг, Сиасен и

Племенито срце. Прва и друга су из ђачкога живота, с леиом тенденцијом: у ирпој Љуба у другој Бора скрећу с пута дужности, али нх за рана враћају на лрави пут, н они временом постају ваљани људи. У Племенитом срцу се износи једно у истини срце илеменпто, наравно оиет са тенденцијом: да се ваља ж.ртвоватп за своје ближње. Причање ,је просто л лако, без заплета, прилично занимљиво; тенденција је доста вешто иричањем прикривеиа и не олажа се одмах, те неће младе читаоце одбијати од читања. Један излет у аодрински округ леп је и поучан члаиак, намењеи упознавању ученика с домовином п народном прошлонЉу. Огшсивање је лено и са доста занимљивости, нарочито је за, похвалу што је на лодесан начнн уткано прлчање о смрти Јанка Катића. о пону Л.уки Лазаревићу, о мишарскоме боју. Само да не буду мало незгодна она места у опису, у којима се онако хвали учитељ! Разумели бисмо, да те похвале излазе из уста дечјих, али овако ово ће пре штетити но користити. Обор кнез Ћшко ЛазаревнК такођер је леп прилог за лознавање наше народне лрошлости. Бранковина је прилог позиавању наше домовине и народнога нам живота, у коме су такођер помеии о нашој народпој прошлости. Један рачунски задатак изредна је ствар, само је, бар у садржају, ваљало поменутп да је то узето из одличне књиге М. Гија „Ба ргепиеге апнее с!е 1ес1иге соигаШе". Чланак Друштво краљ Дечански, у облику у коме је, и непотпун је и иеподесан за књиге ове врсте. Такођер и за прилоге Видра и Еанаринка не може се рећи да су најподеснији. Загонетке су махом скрпљене према нароДнима, и баш тиме су изгубиле много од своје вредности. За књиге, намењене деци, слике су врло нотребне. И ова књига је украшена сликама, само што су ове доста слабо израђене. Иначе је техничка израда књиге, лрема нашим приликама, добра. У одраслијих и одрасли^ читалаца ова књига оставља утисак новршности и непотпуности, али ово је природно, јер књиге ове врсте имају врло обиман задатак, који се читавим низом ових књига тек може како ваља задовољити. Овога ради препоручили бисмо је оним читаоцима, којм мимо своју школску читанку почињу и друго што тражити за читање. Жив.

• •