Prosvetni glasnik

406

& 0 в ч

Е Ж И Ћ

сада, носле новог закона о народннм шкодама, када су уведена у основну школу, поред свнх пређашњих, још 4 нова предмета, кад учитељн имаЈу да подшку угледну башту и да раде с учешгцима ручни рад. Да би се то боље појмило и увидело, навешћу овде све шта сваки учитељ у администрацији има да ради. Прелазећи нреко школског књиговодства које се у главном врпш један нут у години у почетку школске године, као што су : уписивање ученика у уписницу, уписивање ученика у школски дпевник (прозивник), завођење у списак школских ствари, завођење у списак школских књига, — учитељ у току године има још да врши ове административне нослове у својој школи: 1. Да бележи у дневник школског рада, кад је шта и како нредавао. Овај дневник од нре 20 година престао је био да се води, па је прошле године наређено да се опет води, и он се води. Ово бележење дневника одузима много времена, а нарочито наставницима са, 2, 3 и 4 разреда. 2. Списак кажњених ђака, кад је кога зашта и чиме наставннк казпио. А како су дечје иогрешке и кривице честе и у школи и на пољу, то оне дају учитељима много посла, ако се ово правилно ради. 3. Бележење индивидуалних особина ученика. И ово се мора бележити преко целе године, кад се која особина запази код ученика, а не да се седне па за сат, два, напише о сваком ђаку тек по нешто. 4. Да јавља родитељима за ђачке изостанке и да пише одбору или управитељу списак ђака, који не долазе у школу. Ако је учитељ и управитељ онда има још : 5. Да води записник рада школског одбора и да пише све што треба за њега и по његовим одлукама. 6. Да води деловодни протокол, у који се уписују сва акта, која долазе за учитеља и школски одбор, и која од њих одлазе. 7. Да води преписку са свима школским и управним властима и да одговара на сва њихова потраживања, а понајчешће да их у помоћ призива. 8. Да заводи школске расходе и приходе у дневник касе особито сад кад су школеке касе свуда одвојене од општинских, а благајници су невпчни овом послу. Норед овога сваки учитељ има још : Да прегледа ђачке писмене радове. Ово истина, ппје адмпнистративни иосао, алије свакодневни посао у школама са вшпе разреда — којихјекод нас иајвтие н које наставник мора прегледати, ако

хоће да се има користи од њих. Ово прегледање наставницима одузима врло много времена. Кад се узме у обзнр да се сви ови послови раде у слободно, ван школско, време, онда колико учитељу остаје слободна времена за ручни рад и рад у башти? А треба ли учитељу одмора, треба ли и он мало да нрође у друштво? Треба лн да прочита коју књигу и да што год и напише? Очигледно је, да оволики наставни предмети и оволика администрација, норед ручног рада и рада у школској башти, не могу опстати заједно у школи без штете за учитељево здравље и његово лично усавршавање. Па шта да се ради ? Можемо се помоћи на два начина : или да се изоставе или скрате неки наставни предмети, или да се скрати администрација. За оно прво требало би можда и измена у закону а за ово друго само један министарски распис. Па шта да се изостави из школске администрације, и како да се онаскрати? —Може ли се из те што год изоставити, а да не буде на уштрб рада школскога ? — — Ђ. С. К.

ГЛАСОВИ 0 ШКОЛАМА

Школе у Србији Не1.е се раирешавати. — Заступника и заступпица учитељских има две врсто. Једни застуиају оболеле учптеље или иначе учитеље на осуству, и оии примају плату из нлате ових, или, у случају теже болести, из суме на непредвиђене трошкове окружнога буџета. Други застунају учитеље онде, гдо овога нема, где је дакле празно место. И оваквих има највише. Њих ће бити близу две стотине. Они примају илату из плате одређене сталноме учитељу те школе, који би се поставио, но којега нема. Ти заступници и заступнице до сада су крајем сваке школско године разрешавани, а ночетком иове гаколске године поново постављани. То је било због учитељског распореда, те да би више празних месга министарству било на располож,ењу. Сем тога досадањи заступници обичио су били мање ква,ЛиФикације, без учитељског испита, па је право било да се првенствено даду места онима новим кандидатима и учитољских школа и В. Ж. Школе, који свршо, а за ове ако остане. Сад је ствар сасвим друга. Прво и прво по новом Закону о народним школама, који је увео сталност учитељску, неће биги распореда учитељскога, те, ио томе, пису ни потребна та празна места у којима су заступницн били. Друго, сви садањи застунници и заступнице имају квалификацпју свршенога ученика Учитељске или В. Ж. Школе, те новн пе могу бити пречи од ових, који су већ радили годипу или више дана у школи. Најпосле долази и та околност ■ што је обустављено даље спремање учитељица у обема вишим женским школама, те ове годипе нема ниједне нове кандидаткиње, а за оно не-