Prosvetni glasnik

408 к о в ч заблагодарио управитељу А. Варађаиину и г -ђици Мидевн Симићевој, као двадесетпетогодишњим наставиицнма завода н предао им ноклоне од саме општине, Једна од ученида најстаријега разреда говорила је о образовању женскиња у школи и захвалила се свима који су помагали да се завод створи и одржи. После тога разгледани су изложени цртежи и ручни радови ученица, који су изврсни. Истога дана у 5 часова по иодне била је забава у стрелишту. Све несме, које су ученице дивно у три гласа иевале, биле су из школе и дечјег живота. Исто тако ученице су дивио свирале на гласовпру, виолини, цитри и гитару. Наставници и учснице Више Девојачко Школе ггредали су г. А. Варађанину и г-ђици М. Симићевој лено ноклоне. Сутра дан, 10. јуна, држан је нарастос умрлим добротворима, наставницама и учеиицама Више Девојачке Школе. На кору су нојале ученице. Кад се узму у обзир све нозгоде са којима се ова школа борила за 25 година, онда со сме рећи, да је успех веливи, а за то се има на ирвом месту благодарити вредном управитељу А. Варађанину и оној леној слози и јоднодупшости која је и ире а и сада владала мођу наставничким особљем.

Шволе у Русији Нарушавање телесног здравља исиитила. — Д-р Игњатијев јо говорио у Кијеву на конгресу за модоцниу и нрнродно науке, о утицају годишњих иснита на здравље учоничко. Иснити једне груно ђака трајали су 22 даиа, и Игњатијев је нашао, да јо нросечни губнтак њихове тежине износио око 2000 грама. С тога Д-р Игњатијев уноређу.је такву методу испита са тифузном грозннцом. Има већ три годиие, од како су укинути испити у Москви, и ученици ирелазе у старије разроде само но својим годишњим оценама.

Школе у Велгији Више трговачке школе. — Како Келнске Ио вине јављају, белгијска влада хоће да отвори у Ба Воиу1еге -у једну вшпу тргоначку школу, с трогодишњим курсом, за оне младиће, којп се спремају да буду консули, и то тако, да прва годпна буде у ВелгиЈи, друга у Номачкој (Лајпцигу), и трећа у Енглеској (Лондону); тн ће ученици морати посећивати трговачке школе, које ностојо у тим местима. * Домаће аиотеке у школама. — Мпнистар просвете 8сћо11аег1: издао је раснис, којим иаређујо оиштинама, да сваку школу снабдеју домаћом апогеком. Оне морају имати оие иеопходне потребе, којима би се учитељ могао послужити, ако се деси какав иесрећан случај; уједно ћо се умолити аиотекари, да даду иарочита уп.утства за употребу тих лекарија. Министар је хтео овим расиисом да учини услугу селима, која немају никакве апотоке.

Шкоде у ЕнглесЈеој Енглеска дечја забавишта. — ,,А11 ^огк аис! ио р1аи такев Јаск а (1и11 ђоу". (Увок само рад, а никако нгра — то може нанравити од Жака пупавог дечка). По томе начолу стара се „Друштво за забавне

е зк и Ћ

вечери сиротне децо" већ седам година за то, да у дечјом образовању не изостаје и забава. У Лопдону су одржаване забавно вечери од соптомбра до маја ирошле годппе у 34 најсиромаишија кварта, и њнх је посећнвало 300 деце недељпо из разиих школских квартова. Око 6 сати у вече скупо се деце у једну волику школску салу. Звуци се клавира зачују, и одмах настајо мир међу децом. Тада се доца поређају у редове и марширају но такту музико ио соби, и за тим се одвајају на веће илн мање групе и започињу мирне илн бурне игро. У једној соби седе деца, а иснред њих јо пуно књига са сликама, у другој играју друштвене пгре, рсђају клуне, и занимају со решавањем загонетака. Девојчице со играју најрадије трговаца, и наравно нонајпро с луткама. Живље со игро обављају у гимнасгичкој сали. У једној соби добивају деца уиуства, како да нраве божићне ноклоне од отпадака од вуне, чоје, свиле, хартије, плуте, и т. д. Највећу радост причињава деци причање бајака; један чувар деце и надзорник при играма, који уме врло добро да ирича, увек је опкољен силоством децо, које га иетромнцо слушају, Понеки пут со дају и позоришне нредставе — бајке и догађаји с вилама — и тада се позивају и дечји родитељи. У Лондону носећују ове забавно вечори у осиовним и грађаиским школама само деца проко десет година, и од њих само она, која су редовно посећивала школу. Што со узимају за ове забавне вечери само старија доца, то је педагошки веома одмерено, јер старију децу баш вишо привлачи улица, а уз то » несрећа. С тога имају овамо да долазе и она деца, која су већ и напустила школу, те тако школа може да утиче и на ону децу, која су нриморана да сама себи зарађују хлоба баш онда, кад иотребују највише него, учешћа и морално поуке. Често ти одрасли дечаци и девојчице ноучавају млађе у игри. * СопИниаШп 8сћоо1§ у Лондону. — Да би се дало ирилике деци, која су свршила основну школу, да допуне своје образовање, да би лакше могла добивати места у трговинама и Фабрикама, лондонска је 8сћоо1 ВоагА основала ту школу „сопИпиаИоп зсћоо1б" у којој се у јесон и зими , доцне у вече, предаје. Ове године нарастао је број таквих школа на 303, а за њнхово издржавање потребно је нреко 48.000 Фунти штерлинга, што од прилике износи на 1 милион динара. Настава је потпуно бесплатна, само да би могло бити што више слушалаца, а из истог разлога је и распоред часова врло нодесан. Сличне су школо основано у местима: Кепшпдхоп-и, В1аскћеа1ћ-у и БаМпп-у, Ове иак школе нмају карактер трговачкнх школа, и узимају само ученико (а по иотреби и ученнце) до 15 година. Међу предметима за Овакве школе налазимо и књиговодство, даље, припрему за практичан трговачки живот, француски језик, немачки, латннски, стенографи ЈУ > употребу иисаће машине, трговачку аритметику и народиу економију. Ове се школе разликују у томе од немачких, „иродужиих школа", што је у њима носета потиуно својевољна. * Светска конФеренција за недељие школе. Ова је светска коиФеронција одржана јула месеца прошле године у Лондону. То је била трећа. Прва је