Prosvetni glasnik

радња гллвј10га просветнога савета

359

д). Писмено израчунавање разноврсних примера или задатака из живота, као нримена на живот. Уз ово и усмено свих лакших случајева као вежбање. ђ). Рачунање с разломљеним бројевима. IV разред. — а). Четири основне рачунске радњо са целим бројевима и деловима. Рачунање с разломљепим бројевима у сва чстири вида. Рачунање с најобичнијим простим разломцима. б). Појнмање бројева преко хиљаде. в). Усмено развијање и решавање примера из живота но само с округлим бројевима преко хиљаде. г). Писмено сабирање, одузимање, множење и дељење с бројевима преко 1000. д). Рачунање десетним разломцима. ђ). Просто правило тројно. Решавање задатака свођењем на јединицу. е). Израчунавање разноврсних задатака из живота, понајвише писмено. Геометријски облици. — Циљ: Стварање тачних појмова о простору и облицима и развијање осећања за правилност и лопоту. I и II разред. — Уз вежбања у носматрању, мишљењу и говору: Основни нојмови о линијама, угловима, странама и равнима. Цртање и грађење (у Ручном Раду) троуглова и четвороуглова. Дртање и изрезивање кружних линија. III разред. — Проширење основнпх појмова о линијама и угловима; троугли, четвороугли; квадрат и правоугаоник, ромб н ромбоид, транез и трапезоид, неправилан четвороугао, многоугао и круг, све с цртањем и грађењем од хартије (картона) IV разред. 1. Прављењо и појам о главним геометриским облицима. 2. Појам о мерењу н израчунавању површипа. 3. Појам о занремини и израчунавање новршипе н садржине у нравилних тела (сем кугле). 4. Мерење висине јодиога места пад другим (очигледно). Пољопривредне поуке. — (Само у сеосшш школама) 7/ил: Проширење зпања о нриродп с применом на жпвот и буђење љубави према раду у општо, а фнзичком посебице. I и II разред. — Доца само присуствују раду у башти и у.лакшим радовима помажу. III разред. — 1) Главне врсте ораће земље : 2) Ораница и здравица. Дубље и плиће орање. Орање пред зиму и у пролеће. 3) Нлуг и ралица. Веће користн од орања плугом. 4) Брана, дрљача, вал.ак. 5) Потребађубрења. Разне врсте ђубретаи ђубрења. 6) Оеке, избор и припремање семена за сејане. 7) Проређивање усева, илевљење н окопавање. Плуг за окопавањо. 8) Корист од воћака, каква јо сад и каква још можо бити. 9) Подизање воћака сада и како треба подизати. 10) Каламљење под кору, спајањем и пупољком. 11) Користи од стоке. 12) Храњоње и благо поетулање са стоком. 13) Какве треба да су стајо за стоку. 14) Користи од нтица. Тичје кућице.

15) Жетва српом и косом. 10) Корпсне и штетпе жнвотињо у месту и околинн (у кратко: каква је, од које корист и нггета) и истребљивање штегних. IV разред. — 1) Попављање онога, што се учило у III разреду. 2) Разне врсте градинарских и нољских усева (иарочито о усевима, који се у томе крају негаје; а могли би и требало би да се гаје). 3) Детелина. Вилнна косица. Сејање ливадских трава. 4) Неговање ливада. (читпћење од корова, дрљањо, ђубрење и т. д.) Наводњавање ливада. 5) Риљањо н испитивање земље за виноград с амернчком лозом. КалемЛ)вње лозе. 6) Корист од шума за разне иотробс и климатски утицај њнхов. Подпзањо шума. 7) Поправљаље паших раса стоке одабирањем п укрштањем. 8) Користи од чела. Разлике гајења у вршкарама и ђерзонкама. 9) Користи од свилене бубе и у кратко о том, како се она гаји. 10) Спремање зимнице и чување нлодова преко зиме. 11)Какве савршеније справе и алате употребљају иол.опрпвредницп других народа у раду свом. Сво ово у толикоу колико је могућно у везн с нрактичним радовима у баштн а у доба кад је чему време. Нааомене. Где су разреди спојони, ту ће се једпе године учити оио, што је за III, а друге оно што је за IV разред прописано. V појединим крајевима могу се, према месечним потробама, поједине тачке проширивати, а друге нрелазити краће. Нарочито обраћатп пажњу на оно, што се у месту и околини ради ногрошно и упућивати у ономе како треба. Цртање. — Циљ : Цравилно схватањо облика н вежбање руке у извођоњу њихову. Развијање чула вида п осећања за тачност, нравилност и лепоту. I разред. — Праве липпје, угловп, основнн облици стварп с правпм липијама. II разрод. — Иродужоње онога из ирвог разреда. Облици за украс с правим линијама. III разред. — Криве линијо, основни облици с крнвим линијама; слико с мешовитим линијама. IV разред. — Продужење опога из млађих разреда. Развијање крнвих липија у облику лпста и цвета и других предмета. Лепо Писање. — Циљ: Разговетно, правилно, лепо II течпо иисање и развијање осећање за леноту. а) Рузлагање нисмспа па њи.хове састојке и иравнлно ииеање састојака. б) Везивање делова нли састојака у целине и изналажење грешака у целини. в) Вежбање у писању целине правилно, док се не извежба и око и рука. г) Везивање слова с пажњом па једпакост у велпчипн, дебљпни, размаку и нагибу. д) Писање читавих речи с овпм истим обзирима. ђ) Лено нисање читавнх реченица, у вези с ноукама о језику.