Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

431

са свим запостављено било. И у овим гранама настава је у току ове године знатно унапређена. У многим школама ђаци виших разреда билп су у почетку год.ше у овим радовима са свим изједначени са ђацима нижих разреда, а у по неким школама били су и лошији него они нз нижих разреда. Али већ у половини а нарочито при крају школске годнне јасно се прнмећавало у многим школама да је настава и из ових предмета толико пошла у напред, да се једва може веровати, да су исти ђаци радили једне радове у почетку школске годиие, којп су по том у току и при крају школске, године радили извеспе друге радове, цртање и писање. Газлика је велика и ио чистоти, уредности и марљивости, а исто тако и но правилности и леиоти, да су ови доцнијн радови заиста служили за украс школе о годишњим свечаним испитима. Ручпи рад у мушким школама, као нови наставни ,предмет није се могао отпочети одмах у почетку школске године. Најпре су се морали учитељи спремити на нарочито држаном курсу за предавање овога предмета. Осим тога увођење овога наставног предмета у основне школе имало је и ту сметњу, што београдска школска општииа са својим школским одбором није хтела просто ништа утрошити на набавку оруђа и материјала нотребиог за обрађивање ручнога рада. С тога је овај предмет у београдским основним школама предаван само у току два последња месеца школске године, пошто се ревеном имућнијих ђака набавило нешто материјала за рад. Паопет н из овога нредмета ностигнут је, толики успех, да су и овн ђачки радови могли красити школе о свечаннм годишњим испитима. Најзад у току ове минуле године постигнут је врло леп успех и у одржавању дисциилипе и у опште реда међу ђацима како у школн тако и ван школе. Одмах у иочетку школске године одређено је и у тврђено, да се ђаци за време школскога рада не смеју остављати ни једнога тренутка без учитељева озбиљна и брижљива надзора. Свакога дана за све време од почетка па до завршетка школскога рада, сваки је учитељ морао непрестаио бити међу својим ђацима, сваки је морао своје ђаке и дочекивати у школи н испраћати из школе. Ни за најкраће време ђаци нису били остављени сами. Они су се под надзором и у нрисуству учитељевом моралп у ходнику или дворишту, играти, забављати, шетати и у шетању певати свагда у одређеном порсгку, и за време одмора — пауза — између школских часова, које су у току ове завршене године биле краће него у пређашњим годинама, као што ! су морали и у школи отправљати своје послове за ' време озбиљнога рада. Таквим непрестаним и ис- I

трајним надзором и упутима ностигло се и у току ове минуле године, те је и међу ђацима београдских народних школа толики ред уведен, да је нестало онога несносиог лармања, викања, свађања, грдње па и туче, што се у пређашњим годинама увек чуло и видело не само по улицама него и по школским двориштима. Добра слога, другарска љубав, мирио и уредно опхођење знатноје овладало код ђака београдских школа. Овакав је ред1 постигнут и у школи на дунавском крају, где су у пређашњпм годинама ернска и јеврејска деца била са свим подвојена, да је међу њима непрестано рат владао. Још и у току ове годипе оваквим редом и радом врло је много ностнгнуто да се утврди н у чврсти правилан ток васпитања, које ђаци треба да изнесу из школе. Па онет ни за ову минулу школску годииу не може се рећи, да је у њој све постигнуто и да се вшпе иема ништа пожелети. Она је као прелазна и пробна година само показала иут, којим треба ићи у школииу раду, она је овим створила у исто доба и основ за правнлнији и успешнији рад у идућим годинама. Учиннвши ово, она је учиннла све. Од ње се вишо није могло а нпје ни требало очекивати. У идућим пак годннама може се и треба очекивати бољи и потпунији успех по свима гранама школскога рада. Не буде ли га, одговорпост ће надати на учитеља, на његову способност, снрему марљивост и вештину. X Школски излети и шетње. И у току мпнуле школске године иредузимале су београдске народно школе шетње и излете у ближу и даљу околииу Београда. Њих је било двојаких: једне су предузимане поглавито у циљу иоуке, дакле ради носматрања и стварног опажања околине и природних и геограФских објеката у њој. Ове су шетње чињене са појединим разредима и одељењима нреко целе године, како је кад требало, да се у наставу унесе већа очигледност, разумљпвост и занимљивост. Друге су шетње предузимане у циљу забаве, дакле поглавито ради тога, да се ђаци у заједници у друштву провеселе. Ове су шетње чињене са целом школом на крају школске године, нарочито пред годишње свечане испите. На крају школске године Грађанска школа нредузимала је и један већи излет до Јагодине и Крагујевца, где су ђацима показиване Фабричке и индустрнјске радионице и Учитељска Школа у Јагодини, а и внше мањих излета у ближу околину Београда, ради Геометријских радова у пољу, и ради разгледања Фабрика дувана, налидрваца, шни! ритуса и квасца, керамичке Фабрике и једнога нарнога млина. А четврти разред основне школе код Саборне цркве нредузимао је опет један већи из-