Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

5

треба надзор над ученицима за то време. Јер и ако је време између часова ученидима дато за одмор и они треба да га ироведу махом у слободном ваздуху, у дворишту илн у за то нарочито одређеним иросторијама, где овнх има, н ако за ово време треба ученицима допустити што је могућно већу слободу у кретању, инак онн ни тада не смеју остати без надзора, којн је једини у стању да спречн многу ученичку неуиутност између часова, те да иа тај начин откдони и многу казну. Отуда је једна од првих дужностн сваке добро уређене Јнколе, да надзор н између часова тако удесн н организује, да се њнме не снутава потребна слобода ученпчког кретања и њнховог разонођења, адн да они ипак не остану без надзора и да знају да се надзор над њима и тада врши. Да ће, пак, савесно и до најмањих ситница брижљиво вршење свих наставничких дужности, уредно и тачно похођење часова, колегпјадиост п лепи међусобин односи, коректност али и иитомост у понашању од стране наставника према ученицима и код ових назвати сличне поступке п односе, само се собом разуме. Ако се буде само гакола људски постарала да се у њеној средини одомаћп озбиљност у раду, савесност у вршењу дужности, уљудност у понашању, онда је она несумњиво много учинила за васпитање својих ученика. У школи ће се створити једно стање лепих навика и обичаја, а у овоме је и сва тајна васпитавања. Најтеже је 'школи урадитн што за надзор над ученицима кад су они ван школе, куда њена непосредна моћ не допире. Школи је овај надзор у толико теже вршити, што она, на жалост, у овом послу наилази често на веома малу или никакву помоћ од куће, а од улице и околине само на сметње или и рушење онога, што она под својим кровом за васпптање омладпне уради. Па ипак њена је дужност да се побрине колико год може"за. свој утицај и за свој надзор над ученицима и ван школе п школског круга. Нека се овога ради школска управа и наставници постарају п потраже начина да дођу у што чешћи додир и споразум с ученичким родитељима, па по нотребн п с надлежнпм властима, како бн и ту, ван школе, ученицн увек над собом осећалн надзор, знали да се о њима п њиховим поступцима води рачуна. Разуме се да. је и ту као иу школи најбољи онај иадзор, који сваки ученик врши над самим собом и који је у томе, да ученик неће да ради оно што не треба да ради ни онда, кад нико други, нико са стране не води над њим надзор. Отуда је прва дужност сваке школе да у својих васпитаника развије оне побуде, које ће их упућивати да сами собом управљају. Кад је на овај начин школа урадила све што до ње стоји, да се у њенпх васпнтаника развпје љубав ка раду, тачност у вршењу дужностп, уљудност у понашању, и кад је она све учинила да спречи сваки ученичкн нступ и нзгред, па овпх од стране ученика ипак буде, онда је она дужна да 'нрпстуии и последњпм средствнма за поправку, — да приступп кажњавању. У прилогу иод ./• шаљу вам се Нравила, која сам прописао на основу чл. 30. закона о средњим школама, по којпма ће се од сада вршпти кажњавање ученика средњих школа. Нека се при вршењу ових Правила увек имају на уму овде- изнесене мисли и упуства; нека се у нримени њиховој води озбиљан рачун како о поступности у кажњавању тако и о годннама и о личној природн онога над ким се казна врши. Нека се нарочито код ученика нижих разреда водп рачун о њиховој детнњекој лакомисленостп и нека се никад