Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

459

Када је свршена лрииоветка, пропитана је тако, да су иређене све аојединости у односу на главне моменте у причи и то у духу закона о суиротности. Посде свега тога играла се игра, праћена покретима руку и прстију, као и песмом: Деран иде на дрво Високо, високо; Не види га нн око, ни око, Скаче с гране на гранчицу Несташко, немирко. Гнезда дира, нема мира, Па се кикоће, Ах, па се омаче: Нога к.шзну, а он врисну, —■ Пљус на земљу! Лзведени практични рад кретао се, дакле, у ает концентричних кругова око једног средишта „дрвета", на шта се све односило, чему је све сдужил.0. Дрвета са својим гранама н гранчицама бројану су, деца као дрвета изводила су телесна вежбања, разговарало се о дрвету као ириродном иредмету с обзиром на његове битне знаке, као и у погледу на птице певачице, које станују под лишћем дрвета; дрво с птичјим гнездом дадо је повода иричи и игри, која је на послетку очито представида све оио, што су деца сазнала п осетида, и то радом, који свему том одговара. При том се неусиљено јавља закон суиротности и супротностима изазван закон иосредовања; али .је уједно за време вежбања у бројању и кретању симбодисан и горе изнесени кудтурни ток човечансгва на истоку, „који Фантастички гдеда", — као што је и разговором симболисано „уметиичко стварање пуно мисли" на грчко-римском западу; а у смислу еванђелскпх речи: ,Будите савршени, као што је ваш отац на небу савршен" симболисано -је у иричи и игри и уздигнуће ка наиредном мишљењу, осећању, вољи и радњи хргаиКанства. Које су супротности н којп су посредни члан тражиле и нашле ириправнице и остали у седницн после овог практичног рада? При бројању: један, десет и бројеви што су између њих; код телесног вежбања: десно и дево нагибање и као средњи члан усиравно држање; нри говору о дрвету: стабло, грана, гранчица и својсгва дебљине и танкоће с иостуиним ирелазом између њих; — онда на малом птичјем јајету боје „отворена сива" и „мрка" с наговештеном „белом бојом" великог кокошјег јајета; у ирииовеци: „пењање на дрво" и ,падање с дрвета" с представом о скакању с гране на грану, — даље дечко' према Богу и све .јачи п јачи појмови „ чувара„иоседника баште", „оца" п „цара"; даље: дете, снажни чувар баште и старац, — најзад, да све друго