Prosvetni glasnik

НАУКА II НАСТАВА

587

развијеним искривљеностима ртењаче у опште треба допустити гимнастпку, зависи од развића болести, и у сваком посебном случају о томе треба да решава декар. Зеедег поставља ова правида, (која се тпчу и шкоде), радп сузбијања и отклањања кривљења ртењаче: подесну негу тедеспим вежбањима, што брижљивије избегавање незгодног држања тела. паметну окодипу и добру храну, нрања и трљања хладном водом, пдпвање, проветравање станова, цедисходно одело п ношење ранца у место торбе. Ади сав труд наставника биће узадудан, ако пх у томе својски не потпомажу и родптељп и ако се код куће не буде обраћада пажња на чпсто држање теда, п ако се не буде сузбијао сваки штетни утицај на хармонично тедесно развијање код деце, иди ако деца у гакодн буду проводила у седењу дуже време, но пгто то одговара здравственим подобностима њиховпм у то доба. (нАСТАВИЋЕ СК) / )/ ДРТЕ ИЗ НАУКЕ 0 ЈЕЗИКУ О природи, постанку и развитку говора-језика Лингвистичко-историски прегдед (НАСТАВАК) б. II ако је свест врдо променљива, јер сваки час у њу једни едементп додазе, други из ње оддазе, она ипак чпни сопИпишп, пошто не може нпкада бити празна, д. р. сасвим без Садржине, нити су они едементи у свести слободни, т. ј. а да нису на неки начин међу собом повезани. ПамЛепу је посао да чува раније опажаје, утиске, преставе и т. д., да не пропада, дакде, оно што је раније у свести бпдо, па и кад то впше не буде у „тачки вида", и онда дакде, пошто га нови едементи потисну из поља вида. Намћење одржава бдизу ирага свести и раније добивене садржине с већом или сдабијом јачином, тако да трају још и даље аоред новодошлих опажаја, све док између ранијега стања и оиога што настаје има везе, има иосредовања. Предаз из једнога стања у друго, претварање престава и мисди у покрете и радње бива у највише придика дагано, поступио, преко прелазних ступњева. Ади се памћењем не вежу у непрекидни ток само сукцесивни редови опажаја у једиој свести, него памћење помаже да се обнове већ из свести ишчезди опажаји, и да се стопе иди вежу са оним опажајем, који је у њој тога часа. На овај начин ограниченост свести у једиоме тренутку надази ведику помоћ у 38*